Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Nowy slip w Szczecinie? Radni proponują budowę pochylni przy Moście Cłowym

W Szczecinie od lat brakuje slipów, które umożliwiałyby wodowanie większych jednostek pływających. Problem ten szczególnie dotyka służby ratunkowe, zmuszone do szukania miejsc poza miastem, aby zwodować swoje łodzie. W odpowiedzi na te trudności, radni miejscy zgłosili propozycję budowy nowego slipu przy Moście Cłowym.

Podczas czwartkowego posiedzenia Komisji ds. Gospodarki Morskiej, Rozwoju i Promocji Rady Miasta (19 września), radni jednogłośnie opowiedzieli się za projektem budowy pochylni. Wniosek o rekomendację wpisania tej inwestycji do przyszłorocznego budżetu został przegłosowany, a temat trafił na agendę miejskich dyskusji o rozwoju infrastruktury wodnej.

Lokalizacja przy Moście Cłowym jest nieprzypadkowa. Wybór tego miejsca wynika z bliskości jeziora Dąbie oraz dogodnego połączenia z Gryfinem i portami na Odrze, co ułatwiłoby dostęp do wód w regionie. Nowa pochylnia miałaby być solidnym obiektem, umożliwiającym wodowanie zarówno mniejszych łodzi, jak i dużych jednostek, w tym ratowniczych.

Obecnie w Szczecinie funkcjonuje tylko jeden slip w Centrum Żeglarskim, ale jego możliwości są ograniczone. Jak podkreśla Krzysztof Łobodziec, dyrektor tej instytucji, dostępny slip przeznaczony jest głównie dla lekkich łodzi sportowych, co czyni go niewystarczającym dla większych jednostek. – „Straż pożarna musi jechać aż do Gryfina, by zwodować duże łodzie, ponieważ w Szczecinie brakuje odpowiedniego miejsca” – mówi Łobodziec. Wskazuje również, że budowa slipu wiąże się z wysokimi kosztami, głównie ze względu na roboty hydrotechniczne oraz konieczność budowy nabrzeża i parkingu, które umożliwią wodowanie nawet najcięższych łodzi.

Radny Przemysław Słowik przypomniał, że problem braku odpowiednich slipów stał się szczególnie widoczny podczas katastrofy ekologicznej na Odrze w 2022 roku. Służby ratunkowe, takie jak Straż Rybacka i Straż Pożarna, miały poważne trudności z dostępem do wody, co opóźniało działania ratownicze. – „Szczecin ma zbyt mało ogólnodostępnych slipów, a każdy, kto brał udział w tamtych wydarzeniach, widział, jak trudno było się dostać na wodę” – zaznaczył Słowik.

Według szacunków, koszt budowy slipu przy Moście Cłowym może wynosić od kilkuset tysięcy złotych do nawet 1,6 mln złotych, w zależności od skali inwestycji. Jako przykład, Słowik wskazał podobny projekt zrealizowany w Krakowie, który kosztował 1,6 mln złotych. Radny podkreśla jednak, że to inwestycja, którą miasto powinno zrealizować w ciągu najbliższych kilku lat, aby poprawić dostępność wodną i zwiększyć bezpieczeństwo na wodach Odry.

Propozycja radnych spotkała się z poparciem lokalnych środowisk związanych z żeglarstwem i służbami ratunkowymi. Budowa slipu to nie tylko rozwiązanie dla ratownictwa, ale także krok w kierunku rozwoju infrastruktury wodnej miasta, która od dawna wymaga modernizacji.

źródło Polska Morska z mediów/ fot. Jacht Klub AZS Szczecin https://jkazs.szn.pl/

Zobacz podobne

Dostawy gazu ziemnego z USA zdominowały Terminal LNG w Świnoujściu

AB

Roboty i drony rewolucjonizują sektor logistyki. Mamy komentarz eksperta

KM

Najbardziej spektakularna część przedsięwzięcia zakończona. Most w Głuchołazach już stoi

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie