Bałtyk, ze względu na swoje rozbudowane połączenia morskie oraz rozwinięty transport lądowy i powietrzny, stanowi doskonały obszar do testowania i wdrażania innowacyjnych technologii wodorowych. O możliwościach wykorzystania wodoru, często określanego jako „paliwo przyszłości”, rozmawiano podczas 5. edycji Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Wodór odgrywa coraz większą rolę w dekarbonizacji transportu w regionie Morza Bałtyckiego, co jest zgodne z unijnymi celami klimatycznymi.
Region Morza Bałtyckiego to jeden z kluczowych obszarów dla wdrażania technologii wodorowych, szczególnie w kontekście osiągania celów dekarbonizacji. Wodór staje się coraz bardziej realną alternatywą dla tradycyjnych paliw, zarówno w transporcie morskim, lądowym, jak i lotniczym. Kraje bałtyckie aktywnie rozwijają infrastrukturę i technologie związane z produkcją i dystrybucją wodoru, co wpisuje się w szersze europejskie działania mające na celu redukcję emisji CO2.
W trakcie kongresu omówiono przyszłość technologii wodorowych w transporcie. W przypadku żeglugi morskiej, wodór może znaleźć zastosowanie w jednostkach takich jak promy manewrowe i holowniki. Dla transportu oceanicznego rozważa się wykorzystanie wodoru w postaci amoniaku lub metanolu, co mogłoby zwiększyć efektywność i zasięg statków pływających na długich trasach.
W transporcie lądowym wodór również ma szansę odegrać kluczową rolę, zwłaszcza w długodystansowym transporcie drogowym. Autobusy miejskie i ciężarówki napędzane wodorem mogłyby znacząco przyczynić się do redukcji emisji spalin w miastach i na trasach międzymiastowych. Wodór, przechowywany pod wysokim ciśnieniem, zapewnia długi zasięg i szybki czas tankowania, co jest kluczowe dla tego sektora.
Jednym z głównych wyzwań związanych z szerokim wdrożeniem technologii wodorowych jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, umożliwiającej produkcję, magazynowanie i dystrybucję wodoru na szeroką skalę. W regionie Bałtyku, szczególnie ważne jest stworzenie punktów tankowania wodoru w strategicznych miejscach, zarówno w portach morskich, jak i wzdłuż głównych szlaków transportowych.
Unijne fundusze, takie jak Connecting Europe Facility oraz krajowe mechanizmy wsparcia, mogą znacząco przyspieszyć rozwój infrastruktury wodorowej. Wspierane są projekty mające na celu budowę hubów wodorowych oraz rozwój technologii produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych.
Innym interesującym obszarem zastosowania wodoru jest sektor obronny. Stany Zjednoczone już teraz testują możliwość produkcji wodoru bezpośrednio w rejonach działań wojskowych, co ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i uniezależnienie od długich łańcuchów dostaw paliw konwencjonalnych. Europejskie siły zbrojne również mogą skorzystać z technologii wodorowych, szczególnie w kontekście redukcji emisji i zwiększenia samodzielności operacyjnej.
Rozwój technologii wodorowych wymaga również stabilnych i klarownych regulacji prawnych. Przedstawiciele sektora podkreślają potrzebę przyspieszenia procedur administracyjnych oraz uproszczenia przepisów środowiskowych, co mogłoby znacznie przyspieszyć realizację projektów wodorowych. Ponadto, potrzebne są mechanizmy wsparcia finansowego, które obejmują nie tylko koszty inwestycyjne, ale także operacyjne, co pozwoliłoby na zwiększenie opłacalności projektów wodorowych.
Polska Morska, media / fot: ilustracyjne: envato.elements