Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa uhonorował najwybitniejsze inwestycje budowlane w Polsce zakończone w 2023 roku. Jednym z laureatów w tym prestiżowym konkursie został most kolejowy nad rzeką Regalicą w Szczecinie.
Konkurs PZITB „Budowa Roku” ma historię trwającą już 33 lata. Jest to Konkurs organizowany corocznie przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa od 1989 roku pod patronatem ministerstw – jednostek centralnych oraz zainteresowanych organizacji. Konkurs od początku cieszy się uznaniem środowiska wykonawców i inwestorów w dziedzinie budownictwa. Celem Konkursu jest wyłanianie i promowanie najlepszych budynków i budowli, na których osiągnięto wyróżniające się wyniki realizacyjne. Przedmiotem Konkursu są nowe lub odbudowane, rozbudowane bądź przebudowane obiekty budowlane (budynki i budowle) bądź proces inwestycyjny.
Najwyższe wyróżnienie, nagroda I stopnia oraz tytuł „Budowy Roku 2023” w kategorii „Obiekty kolejowe i tramwajowe”, przypadło mostowi kolejowemu nad Regalicą.
Jak wyjaśnił rzecznik głównym celem tej inwestycji było poprawienie warunków żeglugi śródlądowej, przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu kolejowego na linii nr 273. Dotychczasowy most często powodował zatory lodowe, a jego niewystarczająca wysokość uniemożliwiała przepływ lodołamaczy, co utrudniało akcje przeciwpowodziowe .
Prace nad nową przeprawą rozpoczęły się pod koniec 2021 roku, a od stycznia 2022 roku wykonawca – firma Budimex SA – rozpoczął prace w nurcie Odry Wschodniej. Nowy most składa się z trzech przęseł, z których najdłuższe ma imponujące 114 metrów długości.
Całkowita długość mostu wynosi 306 metrów. Elementy konstrukcyjne zostały wyprodukowane w Mostostalu Kraków i przetransportowane drogą lądową do Szczecina. Łącznie na budowę zużyto ponad 2800 ton stali oraz 10 000 różnych elementów. W realizację projektu zaangażowanych było ponad 2000 pracowników firm Budimex SA oraz Mostostal Kraków, specjalizujących się w infrastrukturze i budownictwie kolejowym.
Ruch pociągów przez nową przeprawę został uruchomiony 10 grudnia 2023 roku. 16 maja 2024 roku most otrzymał swojego patrona – dr. inż. Andrzeja Krefta, byłego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Jego imię nadano mostowi w uznaniu za wieloletnią pracę na rzecz ochrony przeciwpowodziowej i bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej w regionie Dolnej Odry.
Inwestycja ta nie tylko poprawiła funkcjonalność żeglugi i transportu kolejowego, ale również stanowi ważny element zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
fot. MI