Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Budowa Morskiego Terminalu ORLEN w Gdańsku na ostatniej prostej

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN w Gdańsku, realizowana przez Grupę NDI, zbliża się do końca. W ramach inwestycji powstaje nowoczesna infrastruktura, która umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców na nabrzeżu o długości 380 metrów. Terminal będzie przeznaczony do przeładunku biokomponentów, paliw żeglugowych oraz zaawansowanych olejów bazowych, co poprawi efektywność operacyjną ORLEN.

– Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw – czyli biobenzyny i biodiesla, które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.

Prace idą zgodnie z planem

Prace budowlane są zaawansowane, a wśród nich znalazły się m.in. instalacje rurociągów, pomp przeciwpożarowych i technologicznych, które połączą terminal z rafinerią w Gdańsku. Projekt obejmuje również budowę infrastruktury drogowej, technologicznej oraz systemów automatyki.

Nawet 2 mln produktów rocznie

Terminal, który będzie mógł przeładowywać do 2 milionów ton produktów rocznie, odciąży obecnie wykorzystywaną bocznicę kolejową i umożliwi bardziej efektywny transport produktów ropopochodnych drogą morską. Dzięki temu ORLEN zyska lepszy dostęp do międzynarodowych rynków oraz poprawi swoje możliwości handlowe, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców i produktów.

Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Terminal stanowi część większej strategii rozwoju ORLEN, której celem jest wzmocnienie pozycji firmy na rynku oraz zwiększenie efektywności operacyjnej i logistycznej poprzez inwestycje w nowoczesną infrastrukturę portową.

Fot. NDI

Zobacz podobne

Wiemy, kiedy będzie można zajrzeć w głąb „Sokoła”

PL

„Nie na wszystkie projekty są pieniądze”. Wracamy do sprawy statku Oceania

PL

Od Bałtyku po Morze Egejskie. Via Carpatia, jako kręgosłup logistyczny Europy

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie