Automatyzacja w logistyce to jedno z najważniejszych zjawisk kształtujących współczesną gospodarkę. Rozwój technologii znacząco zmienia sposób, w jaki zarządzamy magazynami, transportem i całymi łańcuchami dostaw. W obliczu rosnącej globalnej konkurencji, firmom zależy na tym, aby procesy logistyczne były bardziej efektywne, szybsze i mniej kosztowne.
Jednym z obszarów, gdzie automatyzacja już zrewolucjonizowała logistykę, są magazyny. Zastosowanie robotów magazynowych, czy dronów pozwala na znaczne przyspieszenie procesów składowania i kompletowania zamówień. Roboty mogą mogą szybko lokalizować i przenosić towary w obrębie magazynu, redukując czas potrzebny na przygotowanie zamówienia.
– Automatyzacja rozwija się najszybciej w branży logistycznej. Szczególnie możemy to zauważyć w magazynach, gdzie np. inwentaryzacje wykonywane są za pomocą dronów. Dzięki temu można zaoszczędzić bardzo dużo czasu. Ponadto często rozwiązuje to problem dotyczący deficytu pracowników na rynku pracy – mówi Jerzy Gębski, dyrektor logistyki i rozwoju w Enterprise Logistics
Transport to kolejna dziedzina, w której automatyzacja odgrywa coraz większą rolę. Autonomiczne pojazdy dostawcze oraz ciężarówki bezzałogowe stają się coraz bardziej realną perspektywą, z potencjałem do zrewolucjonizowania branży transportowej. W pełni zautomatyzowane pojazdy mogłyby pracować przez całą dobę, eliminując potrzebę przerw, a także minimalizując ryzyko błędów ludzkich, co poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Mimo wspomnianych zalet automatyzacji, kluczową kwestią jest dostępna infrastruktura.
– Istotną kwestią pozostają bariery infrastrukturalne, czyli możliwość samego poruszania się autonomicznych pojazdów. Należy rozróżnić tutaj, jaka infrastruktura występuje w Australii, czy w Stanach Zjednoczonych, gdzie tego typu rozwiązania funkcjonują już na rynku, ponieważ występuje tam znacznie więcej długich niezatłoczonych odcinków dróg. W Europie ze specyfiką zatłoczonych i ciasnych miast z siecią elektryczną naziemną oraz z wiaduktami, wprowadzenie technologii autonomicznych staje się dużo większym wyznawaniem – powiedział Jerzy Gębski
Kwestia odpowiedzialności za szkody spowodowane przez autonomiczne pojazdy jest jednym z kluczowych wyzwań prawnych i etycznych w kontekście automatyzacji logistyki. W przypadku wypadku spowodowanego przez pojazd autonomiczny pojawia się pytanie, kto ponosi odpowiedzialność. Aby rozwiązać ten problem, prawo musi się dostosować, precyzując zasady odpowiedzialności za zdarzenia wynikające z autonomicznych decyzji maszyn.
– Wprowadzenie technologii autonomicznych mogą hamować kwestie ustawodawcze. Producenci pojazdów autonomicznych są przygotowani by wprowadzić je na rynek, natomiast bardzo istotne pozostają tutaj bariery prawne. Do rozwiązania pozostają kwestie odpowiedzialności w sytuacji np. kolizji lub wypadku, który wiąże się w najgorszej sytuacji z ofiarami śmiertelnymi. Wówczas bardzo ciężkie będzie wskazanie winnej osoby, którą mógłby być np. programista, który na jakimś etapie swojej pracy popełniłby błąd. Dlatego wciąż większe wyzwania dotyczą kwestii prawnych, a nie kwestii technicznych – podsumował Jerzy Gębski
Automatyzacja logistyki nieodwracalnie zmienia globalne łańcuchy dostaw, przynosząc znaczną poprawę wydajności, precyzji oraz obniżenie kosztów operacyjnych. Nowoczesne technologie, takie jak robotyka, sztuczna inteligencja i autonomiczne pojazdy, pozwalają firmom szybciej i bardziej efektywnie realizować operacje magazynowe oraz transportowe. Mimo różnych wspomnianych wyzwań, automatyzacja będzie odgrywać coraz większą rolę w przyszłości logistyki, kształtując bardziej elastyczne, zrównoważone i innowacyjne rozwiązania.
Fot.: Platforma Przemysłu Przyszłości