Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

PIG: Kontrole graniczne to „element zagrożenia gospodarczego”

Wprowadzenie dodatkowych kontroli na granicy polsko-niemieckiej niesie poważne konsekwencje dla gospodarki morskiej i przedsiębiorstw działających na terenach nadgranicznych. Ostatnie debaty w Brukseli wokół tej kwestii przyciągnęły uwagę Północnej Izby Gospodarczej, która wskazuje negatywne skutki w swobodnym przepływie przez granicę osób i towarów.

Region zachodniopomorski od dawna korzystał z owocnej współpracy z niemieckimi partnerami, zwłaszcza w sektorze morskim i przygranicznym. Bliskość granicy oraz brak formalnych przeszkód pozwalały na sprawną realizację inwestycji i efektywną współpracę handlową. Firmy morskie ze Szczecina oraz regionu bezproblemowo funkcjonowały dzięki swobodnym przejazdom pracowników i towarów. Obecnie jednak codzienne operacje tych firm są zakłócone przez niepewność co do przejezdności granicy. Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie oraz przewodnicząca Unii Izb Odry i Łaby zwraca uwagę na straty małych i średnich firm.

– Kontrole graniczne negatywnie wpływają na lokalne przedsiębiorstwa, które jeszcze niedawno korzystały z łatwego dostępu do niemieckiego rynku pracy. Pracownicy z Polski, w tym wielu związanych z przemysłem morskim, zatrudnieni są w miastach takich jak Schwedt, Prenzlau czy Pasewalk. Wprowadzenie tych kontroli oznacza dla nich niepewność w codziennych dojazdach do pracy – twierdzi Mojsiuk.

Zagrożenie dla przepływu pracowników i towarów

Firmy morskie działające w regionie mają powody do zaniepokojenia. Szczecin, będący ważnym centrum logistycznym i portowym, korzysta z położenia blisko granicy niemieckiej, co pozwalało na szybki transport towarów oraz elastyczne zatrudnienie pracowników po obu stronach granicy. Obecne kontrole ograniczają tę swobodę, a nieprzewidywalność sytuacji sprawia, że planowanie codziennych operacji staje się trudniejsze. Wyzwania z nimi związane dotyczą zarówno transportu kołowego, jak i morskiego – podaje ekspert ds. logistyki Przemysław Hołowacz.

– Bardzo duża część transportu realizowana w województwie zachodniopomorskim to jest tzw. transport złożony albo transport intermodalny, czyli poza transportem typowo drogowym mamy także transport morski i kolejowy. Bardzo często jeden ładunek przemierza więcej niż jeden środek lokomocji, np. przyjeżdza tirami do portu i dalej wypływa statkami dalej w świat. Dlatego w takim przypadku kontrole drogowe mogą powodować utrudnienia – argumentuje rozmówca portalu Polska Morska.

Przeciągające się kontrole mogą również prowadzić do zatorów w dostawach towarów, co dla sektora morskiego i logistycznego, opierającego się na punktualnych harmonogramach, jest dużym problemem.

Jest to kolejny element zagrożenia gospodarczego, które gdzieś tam przy tych granicach polsko-niemieckich musimy rozpatrywać, jeżeli mówimy o intensyfikacji kontroli drogowych – dodaje ekspert ds. logistyki

Strefa Schengen i swobodny transport

Jak podkreśla Północna Izba Gospodarcza zwracają uwagę, że jednym z kluczowych atutów strefy Schengen była wolność w przepływie towarów, usług i ludzi. Tymczasowe kontrole na granicach Niemiec skutecznie zawieszają tę swobodę, co może odbić się na gospodarce regionu.

– Jeśli ktoś dotychczas miał zagwarantowany swobodny transport a w tej chwili zdarzają się 30 minutowe kolejki na granicy, no to ten transport już nie jest swobodny. Zdarzają się takie dni, że np. w Kołbaskowie kolejki sięgają kilometra.- dodaje ekspert

Północna Izba Gospodarcza oraz Unia Izb Odry i Łaby, jak podają, rozumieją potrzebę Niemiec do zabezpieczenia swoich granic i kontroli nad przepływem migrantów. Jednak mają oni nadzieję, że strona niemiecka uwzględni interesy innych członków strefy Schengen w szczególności przedsiębiorców, zarówno polskich jak i niemieckich.

Fot. Pixabay

Zobacz podobne

Polenergia: zawarto umowy na narzuty kamienne na budowach farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3

PL

Grupa Azoty chce integrować działalność logistyczną i zarabiać na usługach zewnętrznych

PL

Wiceprezes NFOŚiGW zapowiada wniosek do KE o rewizję programu FEnIKS

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie