Do Terminala Gazów Płynnych w Szczecinie dotarły drogą morską ogromne zbiorniki magazynowe LNG dla Grupy Orlen. Przypłynęły one na barce z Gdyni, gdzie zostały wyprodukowane. Sam proces załadunku w Porcie Gdynia trwał dwa dni, a transport do Szczecina zajął tyle samo czasu.
Każdy z dwóch zbiorników, mierzący 75 metrów długości i 6 metrów średnicy, stanowił wyzwanie logistyczne ze względu na swoje ogromne gabaryty. Pomimo tego, dzięki sprawnej organizacji, ładunek został bezpiecznie osadzony na terenie terminala.
Rozładunek polegał na przetransportowaniu zbiorników za pomocą specjalnych wózków transportowych z barki na przygotowaną wcześniej leżnię piaskową – poinformował Marek Sweklej, Kierownik Działu ds. Inwestycji Utrzymania Ruchu Orlen Paliwa.
Aktualnie Terminal Morski spółki Orlen Paliwa jest rozbudowywany.
Prowadzona rozbudowa należącego do Grupy Orlen terminalu gazu płynnego w Szczecinie wpłynie na wzmocnienie łańcucha dostaw, zwiększając możliwości odbioru LPG w tej instalacji do 400 tys. ton rocznie – informował zespół prasowy Orlenu w połowie 2024 roku.
We wniosku o zgodę na rozbudowę zaplanowano budowę nowego nabrzeża portowego, zbiorników na paliwo, estakad, budynku dyspozytorni oraz portierni. Dodatkowo przewidziano wzniesienie obiektów zaplecza technicznego i technologicznego. Projekt obejmuje również modernizację dróg wewnętrznych, przebudowę bocznic kolejowych oraz rozbudowę wiat technologicznych.
Pojemność magazynowa planowanego obiektu przewidywana jest na ok. 3 tys. ton. Całość rozbudowy ma zostać zakończona w 2025 roku.
fot. Orlen