Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Wzrost przeładunków drewna w Porcie Szczecin – Świnoujście

Wyniki Portów Szczecin i Świnoujście po trzech kwartałach 2024 roku utrzymują się na stabilnym poziomie. Wartości zbliżone do zeszłorocznych odnotowano m.in. w przeładunkach drobnicy – zarówno promowej, jak i całego tego sektora ładunkowego. Ważne z punktu widzenia kraju surowce, takie jak LNG, utrzymują swoje wyniki na stałym poziomie.

Port Szczecin odnotował duży wzrost w przeładunkach drewna. W wynikach drugiego kwartału br., przeładunki tego surowca wzrosły o ponad 60% rok do roku, by teraz odnotować wzrost na poziomie aż 94,5%.

Koniec trzeciego kwartału

Wykonanie przeładunków po trzech kwartałach wyniosło 23,9 tys. ton. W stosunku do ubiegłego roku, trzeci kwartał zakończył się różnicą na poziomie -11,4%. Istotny wpływ na spadki przeładunków, miał przede wszystkim węgiel – w tej grupie ładunkowej odnotowano rok do roku blisko 62% spadku. Niższe wyniki dotyczą także przeładunków zboża oraz paliw. 

– Odnoszenie obecnej sytuacji do poprzedniego roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych wartości przeładunków węgla w latach 2022 i 2023, co było spowodowane sytuacją geopolityczną i zmianą łańcuchów dostaw, a to z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca – tłumaczy Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. Obecnie sytuacja normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym oraz relacji popytu i podaży.

– Zauważamy powrót do wartości przeładunków zbliżonych do roku 2021. – Ta tendencja jest widoczna m.in. w średniej wartości przeładunków dobowych – wyjaśnia prezes. 

Wyniki polskich portów skomentował na platformie X Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

Zyski portów w górę! Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%) Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost.

Fot.: ZMPSiŚ S.A.

Zobacz podobne

Grupa Przemysłowa Baltic: budowa offshore to biznes na dekady

BS

Grupa Azoty: finansowanie projektu Polimery Police wydłużone do 29 listopada br.

Bartłomiej Czetowicz

Tysiące osób manifestowały w Londynie przeciw zanieczyszczeniu wody w kraju

Bartłomiej Czetowicz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie