W Terminalu LNG w Świnoujściu przyjęto już 49. dostawę skroplonego gazu ziemnego w 2024 roku. Tym razem gazowiec Al Sahla, pływający pod banderą Wysp Marshalla, dostarczył około 90 tys. ton LNG z Kataru dla Grupy ORLEN. To jeden z wielu transportów, które regularnie trafiają do polskiego gazoportu, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na surowiec i wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od początku funkcjonowania terminala, zarządzanego przez GAZ-SYSTEM, obsłużono już 317 transportów LNG.
Terminal LNG w Świnoujściu to kluczowa instalacja importowa, zaprojektowana do rozładunku LNG z tankowców, o pojemności od 120 000 do 217 000 m³. Obiekt dysponuje zbiornikami kriogenicznymi o łącznej pojemności 320 000 m³ oraz technicznymi możliwościami regazyfikacji LNG, osiągającymi wydajność na poziomie 6,2 mld m³ gazu ziemnego rocznie. Ta zdolność pozwala na zaspokojenie około jednej trzeciej rocznego zapotrzebowania Polski na gaz. Terminal umożliwia również przeładunek LNG na autocysterny, co przyczynia się do dywersyfikacji źródeł gazu i zwiększenia elastyczności polskiego rynku energetycznego.
Ostatnie lata przyniosły dynamiczny wzrost liczby transportów LNG do Polski. W 2021 roku terminal obsłużył 35 dostaw, a w 2022 liczba ta wzrosła do 58, przy łącznym wolumenie 4,4 mln ton LNG. W 2023 roku odnotowano już 62 transporty, co przekłada się na 4,66 mln ton LNG, czyli około 6,43 mld m³ gazu ziemnego. W 2024 roku Orlen odebrał do tej pory 49 dostaw, w tym 17 transportów w samym trzecim kwartale, co daje wolumen około 3,18 mln ton LNG.
W tym roku, oprócz regularnych dostaw z USA i Kataru, terminal w Świnoujściu obsłużył również transporty z Trynidadu i Tobago oraz Norwegii, co pokazuje rosnącą dywersyfikację dostawców. To istotny element polityki energetycznej Polski, która stawia na niezależność i bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego. Powstanie terminalu LNG oraz jego dalsza rozbudowa, współfinansowana z funduszy unijnych, stanowi kluczowy element w zapewnianiu stabilnych dostaw i zmniejszeniu zależności od gazu z tradycyjnych kierunków.
Terminal LNG w Świnoujściu pozostaje jednym z filarów polskiego bezpieczeństwa energetycznego, przyczyniając się do zróżnicowania źródeł dostaw gazu oraz umożliwiając import surowca z niemal dowolnego miejsca na świecie
fot. Krzysztof Czerniak