Polski Portal Morski
Aktualności Inne Turystyka Ważne Żegluga

Od 2026 roku między Puckiem a Chałupami będzie pływał tramwaj wodny

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę tramwaju wodnego, który od 2026 roku będzie kursował po Zatoce Puckiej. Statek o wartości ponad 3 mln zł ma wybudować stocznia z Gdyni.

Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej w mediach społecznościowych poinformował, że podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę tramwaju wodnego. Projekt przewiduje budowę 50-osobowej jednostki, zasilanej wyłącznie energią elektryczną.

Przewodniczący Związku Arkadiusz Gawrych w rozmowie z PAP powiedział, że statek od 2026 roku będzie kursował między Puckiem, Swarzewem i Chałupami.

„Wiele lat temu podobna trasa była obsługiwana przez jednostkę o nazwie IWA, wielu mieszkańców powiatu ją pamięta. Cztery lata temu wysłużona jednostka przestała kursować i nie została zastąpiona przez żadną inną. Dlatego teraz, po latach wracamy do tej trasy, która służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i turystom” – zapowiedział.

Dodał, że z Pucka będzie można dostać się nad pełne morze, bez konieczności stania w korkach. W drugą stronę turyści i mieszkańcy będą mogli przepłynąć z półwyspu do Pucka, by zwiedzić to miasto. Wyjaśnił też, że mieszkańcy i turyści od lat wysyłali zapytania do władz samorządów na temat powstania linii między tymi miastami. 

„Doświadczenie innych, podobnych przedsięwzięć jak np. linia na Jeziorze Jamno (trasa Koszalin-Mielno) pokazuje, że tego typu sezonowy, regularny transport publiczny jest potrzebny” – ocenił.

Łączny koszt zaprojektowania i zbudowania jednostki wyniesie ponad 3 mln zł, w tym 1,9 mln zł to dotacja jaką Związek pozyskał z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Wkład własny zapewnią samorządy – miasta Pucka, gminy Puck, gminy Władysławowo oraz powiatu puckiego.

Gawrych dodał, że jednostka w pierwszym roku działalności będzie kursowała od początku czerwca do połowy września, natomiast w kolejnych latach prawdopodobnie będzie uruchamiana w maju. Każdego dnia będą się odbywały trzy lub cztery kursy.

„Statek będzie cumował w istniejących przystaniach w Pucku, Swarzewie i Chałupach. Będą potrzebne jedynie drobne inwestycje w infrastrukturę” – stwierdził przewodniczący.

Jednostkę wybuduje stocznia Alumilex z Gdyni. „Ma ona doświadczenie w budowie podobnych jednostek, i nawet większych” – powiedział Gawrych i dodał, że w stoczni powstał m.in. tramwaj Julek, który od kilku lat pływa na trasie z Koszalina do Mielna. 

źródło: PAP / fot: ilustracyjne envato.elements

Zobacz podobne

Politechnika Morska w Szczecinie walczy o nowoczesny statek naukowo-badawczy

Sonia Mrzygłocka

Milion pasażerów. Uroczyste podsumowanie działalności Finnlines w Polsce

PL

Podatek od nieruchomości hamuje rozwój? Szczecińscy przedsiębiorcy apelują o zmiany

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie