Polski Portal Morski
Aktualności Inne Żegluga

Do 2050 r. zapotrzebowanie na transport towarów może wzrosnąć niemal dwukrotnie

Zapotrzebowanie na transport towarowy do 2050 r. może wzrosnąć niemal dwukrotnie wobec 2023 r. – wynika z opublikowanego w środę raportu. W ocenie jego autorów podkreśla to pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych i elektromobilności.

Według raportu „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024” opublikowanego przez KPMG w Polsce i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarowy może wzrosnąć niemal dwukrotnie w porównaniu z 2023 r., co – jak podano – podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz elektromobilności.

Jak zaznaczono, rozwój technologii alternatywnych otwiera nowe perspektywy dla branży transportowej, jednak wiąże się z wyzwaniami. Pierwszym z nich jest brak gotowości do wdrażania nowych rozwiązań. Wciąż niejasne pozostają kwestie związane z dostępnością technologii, możliwościami jej implementacji w sektorze oraz preferowanymi sposobami produkcji – wskazali autorzy raportu.

Kolejnym wyzwaniem jest infrastruktura – wskazali. Infrastrukturę gazu ziemnego i paliwa lotniczego można łatwo przekształcić na potrzeby niskoemisyjnych alternatyw, podczas gdy inne paliwa, takie jak metanol i DME, wykorzystywane w pojazdach silnikowych, wymagałyby zmiany przeznaczenia sprzętu i modyfikacji pomp i uszczelnień – podano w raporcie. W opinii jego autorów, infrastruktura do ładowania elektrycznych aut ciężarowych wymaga wysokich mocy, co wiąże się z koniecznością ponoszenia zwiększonych nakładów zarówno po stronie operatorów infrastruktury ładowania i operatorów systemu dystrybucyjnego odpowiedzialnych za procedury przyłączeniowe. Kluczowym wyzwaniem jest również opłacalność – choć większość paliw alternatywnych zapewnia niższe koszty operacyjne w dłuższej perspektywie, wiąże się to z wysokimi nakładami początkowymi – podkreślili.

Autorzy raportu zwrócili również uwagę na niepewność regulacyjną i rynkową. Choć wykorzystanie paliw alternatywnych jest wspierane przez regulacje prawne, wciąż występują luki w przepisach – szczególnie w przypadku mniej rozpowszechnionych paliw, takich jak metanol czy paliwa syntetyczne – poinformowali.

Przemysław Szywacz z KPMG w Polsce podkreślił, iż aby skutecznie przejść transformację w stronę paliw alternatywnych oraz elektromobilności, organizacje powinny przeprowadzić kompleksową analizę regionalnych łańcuchów dostaw i ram regulacyjnych, identyfikując najbardziej opłacalne rodzaje paliw dla ich działalności.

– W przypadku infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce wkrótce będzie możliwe skorzystanie z dotacji NFOŚiGW do 100 proc. kosztów inwestycji, równolegle wsparcie będzie zapewnione dla operatorów systemu dystrybucyjnego na inwestycje w przyłącza. Ponadto ma zostać uruchomiony nabór na dotacje na leasing i zakup elektrycznych samochodów ciężarowych – wskazał.

Jak wynika z raportu, w okresie od stycznia do września br. w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1 proc. r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 105 tys. sztuk samochodów marek premium, o 22,2 proc. więcej r/r, a także 294 tys. aut marek popularnych – o 11,1 proc. więcej.

Jak podkreślił w raporcie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, o ile w ciągu pierwszych trzech kwartałów br. Polska – jako jeden z nielicznych krajów – zanotowała w przypadku pojazdów osobowych blisko 14-proc. wzrost rejestracji, o tyle rejestracje samochodów ciężarowych spadły o 21 proc. Jak dodał, jeszcze gorsze wyniki zostały zanotowane w segmencie przyczep i naczep – tu spadek wyniósł 31,3 proc.

– Biorąc pod uwagę fakt, że polskie firmy wykonują ponad 30 proc. przewozów w Europie i dysponują jednym z najnowocześniejszych taborów, spadki te mogą świadczyć o nadejściu przewidywanego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście równie istotne jest to, że cały sektor transportowy przeżywa obecnie kryzys, co przekłada się na znacznie mniejsze zakupy pojazdów. Jeśli do tego dodamy konieczność przechodzenia na zeroemisyjne floty w najbliższych latach, to jawi nam się niezbyt optymistyczny obraz– wskazał Faryś.

Według raportu od stycznia do września br. Polacy zarejestrowali 206 tys. aut osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 31 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

W ocenie Przemysława Szywacza z KPMG w Polsce, wzrost w zakresie napędów alternatywnych w kolejnym kwartale generowany jest przede wszystkim w segmencie pojazdów o napędach hybrydowych. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost jest niewielki i generowany w większym stopniu przez hybrydy plug-in.

– Na finalny wynik rejestracji samochodów elektrycznych w 2024 roku może mieć wpływ wyczerpanie się budżetu na dopłaty do ich leasingu i najmu. Zgodnie z zapowiedziami program ten ma być wznowiony w 2025 roku, a samochody rejestrowane obecnie także mają zostać objęte dotacjami po wznowieniu naboru. Rośnie liczba punktów ładowania instalowanych ze wsparciem NFOŚiGW oraz w miejscach gdzie duzi przedsiębiorcy zobowiązani są do ich zainstalowania do końca 2024 roku – przekazał Szywacz.

W raporcie zaznaczono, iż obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie gorzej. W okresie od stycznia do września br. zanotowano 21 tys. nowych rejestracji takich pojazdów (-21 proc. r/r). Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 13,8 tys. – o 31,3 proc. mniej wobec wyników sprzed roku.

Jak podkreślili autorzy, rok 2024 przyniósł znaczący wzrost rejestracji motocykli i rozwój rynku motorowerów. W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 32,8 tys. nowych motocykli, o 36,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 11,6 tys. nowych motorowerów (wzrost o 25,2 proc. r/r).

Dodano, iż w okresie od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce 437 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 3,1 proc. r/r).

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie