Droga ekspresowa S19, będąca częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, już wkrótce zostanie rozbudowana o ostatni odcinek w województwie podkarpackim. Umowa dotycząca budowy fragmentu pomiędzy Jawornikiem a Lutczą ma zostać podpisana niebawem.
Przetarg na realizację tego odcinka S19, liczącego około 5,2 km, zakończył się pozytywnie. Kontrola Urzędu Zamówień Publicznych potwierdziła gotowość do podpisania umowy po spełnieniu przez wykonawcę wymogu gwarancji należytego wykonania robót. Jak podała Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, wkrótce zostanie podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – konsorcjum Gülermak i Budimex. Prace mają potrwać 59 miesięcy, a zimą (od 1 grudnia do 31 marca) zostaną wstrzymane. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,9 mld zł.
Budowa z myślą o naturze i bezpieczeństwie
Odcinek Jawornik-Lutcza będzie wyposażony w nowoczesne rozwiązania inżynieryjne, w tym estakadę o długości 780 metrów, której filary sięgną aż 36 metrów wysokości. Estakada poprowadzi ruch nad drogą krajową nr 19 i przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w województwie podkarpackim. Na trasie znajdzie się także most pełniący rolę przejścia dla małych zwierząt, co przyczyni się do ochrony lokalnej fauny.
Dodatkowo powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Jaworniku, które umożliwi odpoczynek podróżnym na trasie. Droga zostanie wyposażona w urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu oraz infrastrukturę do zarządzania ruchem i ochrony środowiska.
Via Carpatia – szlak łączący Europę
Via Carpatia to ważne połączenie drogowe, które ma połączyć Bałtyk z Morzem Egejskim, przebiegając przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Inwestycja realizowana będzie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) w systemie Projektuj i buduj.
Przyszłość transportu w regionie
Zakończenie prac na odcinku Jawornik-Lutcza zbliża województwo podkarpackie do zakończenia rozbudowy szlaku Via Carpatia. Dzięki tej inwestycji Bałtyk stanie się bliżej dostępny dla południowej Europy, a Polska stanie się kluczowym węzłem transportowym na tej trasie.
Via Carpatia nie tylko usprawni połączenia między krajami, ale także skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo na drogach dzięki nowoczesnym rozwiązaniom inżynieryjnym, takim jak tunele, estakady i nowoczesna infrastruktura.