Polski Portal Morski
Porty Ważne

Jest „możliwość porozumienia”. Chodzi o terminal kontenerowy w Świnoujściu

Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaproszeni eksperci, a także władze i mieszkańcy gminy Heringsdorf. Wszyscy dyskutowali w ubiegły piątek o planowanym, Głębokowodnym Terminalu Kontenerowym w Świnoujściu.

– Gotowość do spotkania ze strony tak licznej delegacji inwestorów, to nowa jakość w relacjach i dyskusji o rozwojowej polskiej inwestycji – komentowali uczestnicy wydarzenia, które odbyło się w niemieckim Ahlbeck.

Po wprowadzeniu i prezentacjach przedstawionych przez prezesa ZMPSiŚ Jarosława Siergieja oraz przedstawiciela DEME – partnera Konsorcjum – Lutza Droege, swoje prezentacje i przemyślenia przedstawili eurodeputowana Hanna Neumann, Fabian Schwartz – prawnik z berlińskiej kancelarii zaangażowany w proces odwoławczy od decyzji środowiskowej dla polskiej inwestycji, Pauline Damer – biolog morza oraz Rainer Sauerwein ze stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern.

– Wnioski i dyskusja, która nastąpiła po prezentacjach były merytoryczne, a wymiana zdań pełna szacunku i otwierająca na możliwości porozumienia. Padło wiele pytań, na które prezes Jarosław Siergiej oraz Lutz Droege, a także obecni eksperci, udzielali mieszkańcom odpowiedzi lub prowadzili na ich temat dyskusje. Podczas wydarzenia, oprócz odmiennych zdań, dało się słyszeć również pozytywne opinie, m.in. o tym, że gotowość do spotkania ze strony tak licznej delegacji inwestorów – Portu oraz Konsorcjum – to nowa jakość w relacjach i dyskusji o rozwojowej polskiej inwestycji – relacjonuje rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ Weronika Gocłowska.

Rząd kontra samorząd

Władze Świnoujścia odwołały się od decyzji lokalizacyjnej w sprawie terminalu kontenerowego, twierdząc, że została wydana z pominięciem sprzeciwu mieszkańców i bez analizy oddziaływania na kurort. 31 lipca 2024 do wiadomości ZMPSiŚ wpłynęła informacja o oddaleniu odwołania od decyzji lokalizacyjnej, co utrzymuje w mocy decyzję z 15 kwietnia 2024 roku. Prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska, na początku września tego roku, negatywnie komentowała budowę terminala.

– Uważamy, że ta lokalizacja jest zła. Uważamy, że oddziaływanie tej inwestycji na miasto, na przestrzeń społeczną, gospodarczą, turystyczną będzie duże. Wskazujemy inną lokalizację. Okazało się, że na przykład w mieście Ustka, władze samorządowe są zainteresowane, żeby tam powstał taki port – komentowała Agatowska na antenie publicznego Radia Szczecin.

Terminal ma być gotowy w 2028 roku

Tak przekonują przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Między innymi podczas debaty w sejmie z początku września tego roku, do sprawy odniósł się wiceminister Arkadiusz Marchewka.

– Spodziewamy się, zgodnie z harmonogramem, zrealizować to przedsięwzięcie do końca 2028 roku. Konsekwentnie podejmujemy działania, które powadzą nas do tego, aby na przełomie lat 2028-2029 mogły przypływać na Pomorze Zachodnie największe kontenerowce na świecie, jak ma to obecnie miejsce w Gdańsku – komentował Marchewka.

Podczas ubiegłotygodniowego spotkania w Ahlbeck wiele miejsca poświęcono tematowi regulacji i uwarunkowań prawnych. Te, jak przyznają zainteresowani, zostały dochowane.

– Rozpoczęta inwestycja jest w fazie projektowej. Fizycznie budowa rozpocznie się po etapie przedinwestycyjnym – mówił podczas dyskusji prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej.

Przedstawiciele polskich portów wierzą w przedstawioną przez firmę DEME koncepcję budowy zielonego, możliwie nieuciążliwego dla środowiska Terminalu Kontenerowego. Właśnie dzięki temu projektowi, w październiku, inwestycja otrzymała pozytywną decyzję środowiskową. Chodzi między innymi o stosowane na terminalu urządzenia przeładunkowe. Użyty tam sprzęt pozwoli zminimalizować poziom emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną.

Szacunkowy koszt związany z częścią lądową budowy terminala to 1,2 mld zł. Ponadto 10 mld zł jest zapisanych w wieloletnim programie na budowę 70-kilometrowego toru podejściowego. 2,5 mld ma kosztować pirs.

Fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Świnoujście na mapie intermodalu: pierwszy pociąg z naczepami dotarł do terminala promowego

Sonia Mrzygłocka

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie