Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Długa bocznica kolejowa. Nietypowy przeładunek zboża w Porcie Morskim Kołobrzeg

Transport zboża, który dotarł do Portu Morskiego w Kołobrzegu, wyróżniał się nietypową formą – zamiast standardowych wagonów przeznaczonych do przewozu ładunków sypkich, zboże przybyło w specjalnych kontenerach. Takie rozwiązanie stanowi nowy etap w obsłudze tego typu towarów w Kołobrzegu, a także pokazuje jakie możliwości przeładunkowe posiada ten port.

Przybycie zboża w kontenerach wymagało zastosowania dodatkowych procedur i sprzętu, które jednak przeprowadzono sprawnie dzięki infrastrukturze portu. Każdy kontener, przy użyciu dźwigów, został przeniesiony na czekające ciężarówki, które przewiozły towar do portowych magazynów zbożowych. Tam kontenery zostały opróżnione, a ziarno przetransportowano do miejsca, w którym czekało na załadunek do ładowni zakontraktowanych statków.

Tego typu przeładunek był możliwy tylko dlatego, że jak zaznaczył ZMPK w swoich social mediach:

– Nasz port jako jeden z nielicznych w Polsce ma swoją, portową bocznicę kolejową o długości 621 metrów, doprowadzającą składy wprost na nabrzeże, skąd ładunki trafiają na statki.

Wybór kontenerów jako metody transportu zboża mógł być podyktowany różnymi czynnikami – przede wszystkim zwiększoną elastycznością logistyczną. Transport zboża w kontenerach może być korzystny ze względu na łatwość przeładunku i możliwość składowania, a także bardziej uniwersalne zastosowanie kontenerów w całym łańcuchu logistycznym. Takie rozwiązanie pomaga również zmniejszyć koszty i przyspieszyć proces transportowy, co jest istotne dla przewoźników oraz dla portu, który może realizować większe ilości operacji przeładunkowych w krótszym czasie.

– Przeładunek kontenerów odbywał się szybko i sprawnie, a całej operacji można było się przyglądać np. z wysokości mostu portowego – relacjonują przedstawiciele portu. Dzięki portowej bocznicy, transport zboża koleją do portu w Kołobrzegu jest zarówno efektywny, jak i korzystny ekonomicznie.

Dane za pierwsze półrocze tego roku pokazują dynamiczny rozwój portu – przeładunki wzrosły o 32% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, osiągając wartość 128,5 tys. ton. Obok zboża, największy udział w ładunkach ma kruszywo, które dociera głównie ze Skandynawii. Na przykład, kamień z norweskiego kamieniołomu Seljestokken zasila projekty budowlane w całym regionie. Co więcej, rosnące zainteresowanie usługami przeładunkowymi i dynamiczny rozwój infrastruktury portu sprawiają, że wolumen przeładunków w porcie Kołobrzeg przekracza obecnie 300 tys. ton rocznie.

Port w Kołobrzegu sukcesywnie inwestuje w swoją infrastrukturę, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. W ciągu ostatnich pięciu lat powierzchnia magazynowa zwiększyła się z 6 tys. m² do 10,5 tys. m², co umożliwia efektywniejsze zarządzanie coraz większymi wolumenami przeładunków. Kolejnym krokiem w rozwoju portu będzie pogłębienie toru wodnego, co umożliwi obsługę większych jednostek.

Port Kołobrzeg dzięki swojej infrastrukturze, unikalnej bocznicy kolejowej i rosnącym przeładunkom stanowi strategiczny punkt na mapie europejskich szlaków transportowych.

Fot. ZMPK

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie