Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Przywrócono nocną żeglugę na ponad 60 km Odry

Wody Polskie i Urząd Żeglugi Śródlądowej poinformowały we wtorek, że od Hohensaaten do Bielinka oraz na Odrze Zachodniej do mostu autostradowego żegluga znów może odbywać się całą dobę. W piątek przywrócono nocną żeglugę w rejonie Widuchowej i Gryfina.

Przywrócenie nocnej żeglugi było możliwe dzięki ponownemu wystawieniu na rzece oznakowania nawigacyjnego, które zdemontowano w związku z zagrożeniem powodziowym, a także naprawieniu uszkodzeń znaków i dokładnemu sprawdzeniu toru żeglugowego po powodzi. Najnowsze komunikaty nawigacyjne dotyczące dolnego odcinka Odry opublikowane zostały we wtorek i przed weekendem.

We wtorek poinformowano, że wystawione zostało oznakowanie nawigacyjne na Odrze od km 667,2 (miejscowość Hohensaaten w Niemczech) do km 677,2 (żwirownia Bielinek) oraz na Odrze Zachodniej od km 0,0 (jaz w Widuchowej) do km 25,4 (most nad autostradą A6 – Kołbaskowo). Natomiast w piątek, 8 listopada, pełne oznakowanie przywrócono na odcinku Odry od Bielinka do Widuchowej (km 677,2 – km 704,1) oraz na Odrze Wschodniej do km 729,9, czyli od Widuchowej przez Gryfino do mostu autostradowego (A6, Radziszewo).

„Oznakowanie wymienione na wyżej wymienionych odcinkach odpowiada wymogom regulującym zasady uprawiania żeglugi w porze nocnej” – zaznaczono w komunikacie.

„Przywrócony został stan oznakowania sprzed powodzi” – powiedział PAP kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej RZGW – Wody Polskie w Szczecinie Stefan Iwicki. „Kiedy idzie wysoka woda, demontujemy m.in. znaki odblaskowe na ostrogach rzecznych. Nurt jest tak silny, że potrafi porwać znaki, połamać jak zapałki. Kiedy woda opadła, uzupełniliśmy oznakowanie” – wyjaśnił.

Iwicki zaznaczył, że żegluga nocna jest już możliwa prawie na całym odcinku Odry zarządzanym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Po powodzi szlak żeglowny został dokładnie sprawdzony i +oczyszczony+. Jeszcze na początku października RZGW informowało o „występowaniu przeszkód nawigacyjnych”, takich jak np. konary drzew, także pod powierzchnią wody, uszkodzeniach brzegów, brakach w oznakowaniu. Przez kilka tygodni wykonywano prace naprawcze, przeprowadzono też tzw. trałowanie i ponownie zamontowano „części oznakowania brzegowego i pływającego”.

Specjaliści z RZGW przeprowadzali inspekcje razem z pracownikami Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Artur Chróściak, kierownik wydziału nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi UŻŚ, w rozmowie z PAP wyjaśnił, że brzegowe znaki nawigacyjne są pokryte folią odblaskową, a +miejsca niebezpieczne+ na rzece są oświetlone. To m.in. mosty i tzw. główki, czyli kamienne ostrogi.

„Takie oświetlenie znajduje się na ostrogach np. w Widuchowej” – zaznaczył Chróściak. „Po dłuższych okresach zamknięcia (szlaku – PAP) zawsze robimy nocne objazdy, sprawdzamy, czy wszystkie lampki działają” – dodał.

Na odcinkach Hohensaaten – Bielinek – Widuchowa – Gryfino oznakowanie jest kompletne i sprawne. „Stwierdziliśmy uchybienia tylko na mostach kolejowych i drogowych w Szczecinie” – przekazał Chróściak.

„Zwróciliśmy się do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, GDDKiA oraz PKP o pilne wykonanie napraw oznakowania nawigacyjnego. Gdzieniegdzie brakuje po kilka świateł” – potwierdził Iwicki.

Dodał, że naprawa trwa na niektórych obiektach mostowych. Uzupełnienie i uruchomienie oświetlenia m.in. na wspomnianych mostach autostradowych (A6) nad Odrą Zachodnią i Odra Wschodnią oraz moście kolejowym w Podjuchach pozwoli otworzyć dla nocnej żeglugi Szczeciński Węzeł Wodny. Czyli przez całą dobę będzie mógł odbywać się transport ładunków barkami do portu w Szczecinie. Przywrócenie nocnej żeglugi na ok. 60 km Odry, ułatwiło m.in. organizację transportów kruszyw ze żwirowni w Bielinku.

Działania dot. żeglugi na Odrze podejmowane są, jak informują Wody Polskie i RZGW w komunikatach, „w uzgodnieniu” z Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi Odra – Hawela w Eberswalde.

Prze przejściu fali powodziowej dzienną żeglugę na odcinkach dolnej Odry przywrócono w pierwszej połowie października.

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie