Polski Portal Morski
Aktualności Inne Środowisko

Kraje członkowskie będą musiały wzmocnić walkę z zanieczyszczeniami mórz

Rada UE w poniedziałek zatwierdziła pakiet przepisów, dotyczących bezpieczeństwa na statkach oraz walki z zanieczyszczaniem mórz. Zmiany w czterech dyrektywach, wzmacniające m.in. kary za zrzuty do wody nielegalnych substancji, będą teraz musiały wdrożyć kraje członkowskie.

Zatwierdzenie przepisów przez państwa w Radzie UE kończy proces legislacyjny nad pakietem, dotyczącym bezpieczeństwa na morzach. 20 dni po opublikowaniu zmian w Dzienniku Urzędowym UE wejdą one w życie. Następnie 27 państw członkowskich będzie miało 30 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów do prawa krajowego.

Zaakceptowane na poziomie UE zmiany dotyczą czterech dyrektyw: o badaniu wypadków w sektorze transportu morskiego, o zanieczyszczeniach pochodzących ze statków, o zgodności bandery z wymogami państwa oraz o inspekcjach portów.

Przepisy zaproponowała Komisja Europejska w czerwcu 2023 r. w celu unowocześnienia regulacji, dotyczących bezpieczeństwa morskiego i zmniejszenia zanieczyszczenia wody przez statki. Bo chociaż bezpieczeństwo morskie na wodach UE jest oceniane obecnie jako bardzo wysokie, z niewielką liczbą ofiar śmiertelnych i bez poważnych wycieków ropy w ostatnim czasie, co roku zgłaszanych jest ponad 2 tys. wypadków i incydentów morskich.

Zmieniona dyrektywa w sprawie badania wypadków w sektorze morskim obejmie statki rybackie o długości poniżej 15 metrów, co oznacza, że wypadki z ofiarami śmiertelnymi i utratą statków będą musiały być badane zgodnie z zapisami dyrektywy. Ma to poprawić skuteczność prowadzonych badań.

By przeciwdziałać zanieczyszczeniu wód w UE, osoby odpowiedzialne za nielegalne zrzuty będą podlegać surowszym karom. Zakres obecnej dyrektywy w sprawie zanieczyszczeń pochodzących ze statków został rozszerzony o nielegalne zrzuty szkodliwych substancji w formie opakowanej, ścieków, śmieci oraz zrzucanie wody i pozostałości z systemów oczyszczania spalin. Kary administracyjne zostały oddzielone od sankcji karnych.

Zmiany mają też na celu odpowiednie kontrolowanie bandery i nadzór nad uznanymi organizacjami, działającymi w imieniu państwa bandery.

źródło: PAP

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie