Polski Portal Morski
Aktualności Inne Środowisko

Kraje członkowskie będą musiały wzmocnić walkę z zanieczyszczeniami mórz

Rada UE w poniedziałek zatwierdziła pakiet przepisów, dotyczących bezpieczeństwa na statkach oraz walki z zanieczyszczaniem mórz. Zmiany w czterech dyrektywach, wzmacniające m.in. kary za zrzuty do wody nielegalnych substancji, będą teraz musiały wdrożyć kraje członkowskie.

Zatwierdzenie przepisów przez państwa w Radzie UE kończy proces legislacyjny nad pakietem, dotyczącym bezpieczeństwa na morzach. 20 dni po opublikowaniu zmian w Dzienniku Urzędowym UE wejdą one w życie. Następnie 27 państw członkowskich będzie miało 30 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów do prawa krajowego.

Zaakceptowane na poziomie UE zmiany dotyczą czterech dyrektyw: o badaniu wypadków w sektorze transportu morskiego, o zanieczyszczeniach pochodzących ze statków, o zgodności bandery z wymogami państwa oraz o inspekcjach portów.

Przepisy zaproponowała Komisja Europejska w czerwcu 2023 r. w celu unowocześnienia regulacji, dotyczących bezpieczeństwa morskiego i zmniejszenia zanieczyszczenia wody przez statki. Bo chociaż bezpieczeństwo morskie na wodach UE jest oceniane obecnie jako bardzo wysokie, z niewielką liczbą ofiar śmiertelnych i bez poważnych wycieków ropy w ostatnim czasie, co roku zgłaszanych jest ponad 2 tys. wypadków i incydentów morskich.

Zmieniona dyrektywa w sprawie badania wypadków w sektorze morskim obejmie statki rybackie o długości poniżej 15 metrów, co oznacza, że wypadki z ofiarami śmiertelnymi i utratą statków będą musiały być badane zgodnie z zapisami dyrektywy. Ma to poprawić skuteczność prowadzonych badań.

By przeciwdziałać zanieczyszczeniu wód w UE, osoby odpowiedzialne za nielegalne zrzuty będą podlegać surowszym karom. Zakres obecnej dyrektywy w sprawie zanieczyszczeń pochodzących ze statków został rozszerzony o nielegalne zrzuty szkodliwych substancji w formie opakowanej, ścieków, śmieci oraz zrzucanie wody i pozostałości z systemów oczyszczania spalin. Kary administracyjne zostały oddzielone od sankcji karnych.

Zmiany mają też na celu odpowiednie kontrolowanie bandery i nadzór nad uznanymi organizacjami, działającymi w imieniu państwa bandery.

źródło: PAP

Zobacz podobne

Milion pasażerów. Uroczyste podsumowanie działalności Finnlines w Polsce

PL

Podatek od nieruchomości hamuje rozwój? Szczecińscy przedsiębiorcy apelują o zmiany

PL

Vestas w Szczecinie uruchamia produkcję. W Styczniu planowane są aż 4 dostawy

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie