Rząd planuje aktualizację harmonogramu finansowania programu wieloletniego dotyczącego budowy falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk, poprzez przesunięcie części środków z roku 2024 na lata 2026 i 2027 – wynika z informacji zamieszczonej w poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
W poniedziałek na stronach wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu poinformowano o pracach nad projektem uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”
W informacji wyjaśniono, że podstawowym celem zmiany uchwały Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”, jest konieczność aktualizacji harmonogramu rzeczowo – finansowego.
„Powyższa zmiana obejmuje aktualizację harmonogramu finansowania Programu, związaną z urealnieniem wysokości środków finansowych, planowanych do wydatkowania w poszczególnych latach. Na powyższą zmianę miało wpływ późniejsze niż zakładano uchwalenie programu wieloletniego” – podano.
Jak podkreślono, na etapie planowania harmonogramu rzeczowo – finansowanego dla przedmiotowej inwestycji, tj. w II połowie 2021 r. zakładano, że w 2024 r. inwestycja będzie już w fazie realizacji robót budowalnych.
Natomiast długi czas procedowania uchwały, tj.: wystąpienie w dniu 4 marca 2022 r. z wnioskiem o wpis projektu przedmiotowej uchwały do wykazu prac legislacyjnych, jej przyjęcie przez Radę Ministrów w lipcu 2022 r., a następnie podpisanie przez Prezesa Rady Ministrów dopiero w kwietniu 2023 r. spowodowało, iż rozpoczęcie przygotowania dokumentacyjnego inwestycji opóźniło się o wiele miesięcy.
„W konsekwencji tych opóźnień nastąpiło przesunięcie kontraktacji wykonawców, a co za tym idzie konieczna jest aktualizacja harmonogramu rzeczowo – finansowego polegająca na przesunięciu środków z roku 2024 w wysokości 168 944, 98 tys. zł na lata 2026 i 2027” – wskazano.
Zdaniem autorów projektu uchwały, nowelizacja umożliwi dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni podjęcie w kolejnych latach działań służących efektywnej realizacji programu.
Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to IV kwartał 2024 r.
źródło: PAP / fot: Port Gdańsk, archiwalne