Polski Portal Morski
Aktualności Inne Ważne Żegluga

Wymagania i przeglądy techniczne oraz inspekcje bezpieczeństwa jachtów

Bezpieczeństwo i zgodność techniczna jachtów to kwestie kluczowe dla każdego armatora. Zarówno jednostki rekreacyjne, jak i komercyjne podlegają rygorystycznym przepisom, które mają zapewnić ich bezpieczne użytkowanie. Przyjrzyjmy się najważniejszym wymogom i procedurom związanym z przeglądami technicznymi oraz inspekcjami bezpieczeństwa.

Wymagania dyrektywy RCD

Każdy jacht wprowadzany do obrotu w Unii Europejskiej musi spełniać wymogi Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE, tzw. dyrektywy RCD. Obejmuje to:

  • Oznakowanie CE: Każda jednostka powinna być oznaczona tabliczką znamionową ze znakiem „CE” oraz kategorią projektową (A, B, C, D).
  • Numer identyfikacyjny jednostki: Tzw. kod CIN/HIN/VIN.
  • Instrukcja obsługi: Zawiera informacje niezbędne do bezpiecznego użytkowania, konserwacji i obsługi jachtu.

Przepisy rozróżniają cztery kategorie projektowe jednostek, które muszą spełniać odpowiednie wymagania w zakresie eksploatacji, stateczności i pływalności, w zależności od warunków pogodowych.

Podział jachtów: rekreacyjne i komercyjne

Przepisy wprowadzają podział na jachty rekreacyjne i komercyjne:

  • Jachty rekreacyjne: Przeznaczone na prywatny użytek, podlegają mniejszym wymogom formalnym.
  • Jachty komercyjne: Użytkowane odpłatnie, np. do czarteru, organizacji rejsów czy szkoleń, wymagają bardziej rygorystycznych przeglądów technicznych i inspekcji bezpieczeństwa.

Dla jachtów komercyjnych szczególny nacisk kładzie się na bezpieczeństwo pasażerów. Jednak armatorzy jachtów prywatnych są zachęcani do dobrowolnego spełniania tych wymogów, co może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak zniżki u ubezpieczycieli.

Przeglądy techniczne i inspekcje bezpieczeństwa jachtów morskich

Jachty morskie podlegają inspekcjom bezpieczeństwa prowadzonym przez dyrektorów urzędów morskich. Kluczowe przepisy to:

  • Przegląd techniczny: Obowiązkowy przed inspekcją, przeprowadzany przez upoważnione instytucje, takie jak Polski Rejestr Statków (PRS) lub PZŻ.
  • Częstotliwość inspekcji:
    • Jachty komercyjne >15 m: Inspekcje roczne.
    • Karta bezpieczeństwa (KB): Wydawana na 5 lat i potwierdzana rocznie lub podczas inspekcji pośredniej.
  • Dobrowolność inspekcji dla jachtów rekreacyjnych do 15 m: Chociaż nieobowiązkowe, inspekcje są rekomendowane, ponieważ zwiększają poziom bezpieczeństwa.

Instrukcja bezpieczeństwa jachtu

Armatorzy mogą ograniczyć częstotliwość inspekcji bezpieczeństwa, opracowując instrukcję bezpieczeństwa. Dokument ten zawiera analizę ryzyka i działania zapobiegawcze. Dzięki temu inspekcje odbywają się raz na pięć lat, a armator sam monitoruje stan techniczny jachtu, przesyłając odpowiednie dokumenty do urzędu morskiego.

Wyłączenie jachtu z eksploatacji

Jachty czasowo wyłączone z eksploatacji nie muszą przechodzić inspekcji, pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia. Dokument ten powinien zawierać m.in. dane jachtu, okres wyłączenia i informacje o miejscu postoju.

JAK ZGŁOSIĆ JACHT DO INSPEKCJI?

Jeśli planujesz przeprowadzenie inspekcji swojego jachtu, skontaktuj się z urzędem morskim właściwym dla portu macierzystego jednostki. Szczegółowe informacje o wymaganych dokumentach, procedurach oraz opłatach znajdziesz na stronach internetowych: www.umgdy.gov.pl oraz www.ums.gov.pl.

Alternatywnie możesz zgłosić jacht do inspekcji w Polskim Rejestrze Statków (PRS), jednak warto pamiętać, że taka usługa wiąże się z dodatkowymi kosztami. PRS oferuje również kompleksową obsługę w zakresie przeglądów technicznych i wystawiania dokumentów bezpieczeństwa, co może być szczególnie wygodne dla właścicieli jachtów komercyjnych.

Jachty śródlądowe: szczególne wymagania

Przeglądy techniczne dotyczą również jachtów śródlądowych, z wyjątkiem jednostek rekreacyjnych o napędzie mechanicznym poniżej 15 kW i długości mniejszej niż 7,5 m. Inspekcje przeprowadzają podmioty upoważnione przez urzędy żeglugi śródlądowej.

Spełnienie wymogów technicznych i bezpieczeństwa to obowiązek każdego armatora, niezależnie od typu jachtu. Przestrzeganie przepisów nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także wpływa na wartość jednostki i obniża koszty ubezpieczenia. Dla armatorów warto rozważyć dobrowolne poddanie się inspekcjom, które podnoszą standard użytkowania jednostki. Szczegółowe informacje oraz procedury zgłoszeniowe można znaleźć na stronach urzędów morskich i instytucji klasyfikacyjnych.

Tabele: Ministerstwo Infrastruktury, Departament Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Warszawa
fot: envato

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie