Polski Portal Morski
Bezpieczeństwo Ważne

DROZD – przełomowa platforma dla wojska z Politechniki Gdańskiej [WYWIAD]

Startuje z wody, przelatuje tuż nad jej powierzchnią, wykorzystując efekt przypowierzchniowy, i woduje – DROZD to pierwsza na świecie mała, bezzałogowa jednostka łącząca cechy samolotu i jednostki nawodnej.

Projekt, realizowany przez Politechnikę Gdańską wraz z Wojskową Akademią Techniczną i Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, ma zwiększyć skuteczność sił szybkiego reagowania na akwenach morskich.

O szczegółach tego innowacyjnego przedsięwzięcia, wyzwaniach technologicznych i planach na przyszłość opowiada prof. Mirosław Gerigk, kierownik projektu z Zakładu Pojazdów Mechanicznych i Technik Militarnych na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. 

Polska Morska: Co wyróżnia projekt DROZD na tle innych bezzałogowych jednostek morskich, zwłaszcza tych operujących w pobliżu linii brzegowej? 

Prof. Mirosław Gerigk: Projekt DROZD charakteryzuje się innowacyjnym podejściem do generowania sił nośnych. W przeciwieństwie do jednostek opierających swoje działanie na płatach wirujących, siły hydro-aero-dynamiczne w DROZDZIE są generowane na stałych powierzchniach nośnych kadłuba. To unikalne rozwiązanie pozwala na swobodne poruszanie się jednostki zarówno po powierzchni wody, jak i w niewielkiej odległości nad nią. Pierwszy etap projektu zakończył się sukcesem, a Wojskowa Akademia Techniczna odegrała kluczową rolę w opracowaniu podstawowych zdolności tej platformy.

Jakie były największe wyzwania w łączeniu cech samolotu i jednostki nawodnej? Czy technologia efektu przypowierzchniowego zdała egzamin? 

Efekt przypowierzchniowy został potwierdzony w trakcie badań, ale projektowanie tak zaawansowanej platformy wiązało się z licznymi wyzwaniami. Dotyczyły one geometrii kadłuba, aerodynamiki i hydrodynamiki, doboru materiałów konstrukcyjnych oraz zagadnień wytrzymałościowych. Szczególnie wymagającym aspektem jest rozwój zaawansowanego, programowalnego systemu sterowania, który nadal pozostaje kluczowym celem na przyszłość. 

Czy testy prototypu potwierdziły założenia projektowe? Jakie wnioski płyną z dotychczasowych badań? 

Dotychczasowe testy, przeprowadzone na demonstratorze technologii, potwierdziły podstawowe założenia projektowe. Uzyskane wyniki umożliwiły zespołowi z Wojskowej Akademii Technicznej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Politechniki Gdańskiej przejście do drugiego etapu projektu. Badania dostarczyły również cennych doświadczeń, które wpłyną na przyszły rozwój platformy.

Jakie zadania wojskowe może realizować DROZD? Czy są plany jego zastosowania w innych dziedzinach?

Po wdrożeniu, DROZD będzie mógł realizować zadania logistyczne, monitoringu, rozpoznania oraz działania bojowe. Obecny projekt koncentruje się na zdolnościach logistycznych. W przyszłości planowane jest także rozważenie zastosowania podobnych platform w innych sektorach, w tym cywilnych.

Jakie są plany na dalszy rozwój platformy?

DROZD ma potencjał ewoluować w kierunku jednostki w pełni autonomicznej. Zespół projektowy planuje etapowe wprowadzanie innowacji, takich jak programowalne systemy sterowania oraz zwiększenie autonomiczności. Złożoność platformy wymaga jednak stopniowego podejścia do jej rozwoju. 

Jakie innowacje technologiczne i materiałowe zastosowano w projekcie? 

Najważniejsze innowacje obejmują opracowanie hybrydowego kadłuba aero-dynamicznego, zupełnie różnego od wcześniejszych konstrukcji ekranoplanów, które były jednostkami załogowymi. Dodatkowo, zastosowano nowoczesne technologie konstrukcyjne oraz zaawansowane systemy sterowania, co zapewnia niską wagę, wysoką wytrzymałość i efektywność operacyjną.

Czy są plany międzynarodowej współpracy w ramach projektu DROZD? 

Po zakończeniu obecnego etapu projektu rozważane będzie włączenie DROZDA w międzynarodowe programy, takie jak inicjatywy EDA czy NATO. W przyszłości platforma może znaleźć zastosowanie w projektach cywilnych, bazujących na podobnych rozwiązaniach technologicznych.

Jaką rolę odgrywają badania symulacyjne i modelowanie fizyczne w tym projekcie?

Badania symulacyjne, takie jak komputerowe modelowanie CFD i MES, oraz testy modeli fizycznych platformy odegrały kluczową rolę w weryfikacji charakterystyk jednostki. Wyniki tych badań umożliwiają zespołowi opracowanie bazy danych i wiedzy, która będzie niezbędna w przyszłych testach demonstratora w rzeczywistych warunkach operacyjnych.

Jak rozwój DROZDA wpłynie na zdolności sił szybkiego reagowania na akwenach morskich? 

Platforma DROZD znacząco wzmocni zdolności operacyjne sił szybkiego reagowania. Dzięki swojej szybkości, zdolności do skrytego działania i wszechstronności, jednostka ta może odgrywać istotną rolę w zwiększaniu obronności państwa. Obecny projekt, realizowany przez WAT, ITWL i PG, pozwala na wstępne określenie podstawowych zdolności operacyjnych platformy, z myślą o dalszym jej rozwoju.

Rozmawiała: Sonia Mrzygłocka-Pyć

fot. Politechnika Gdańska

Zobacz podobne

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Świnoujście na mapie intermodalu: pierwszy pociąg z naczepami dotarł do terminala promowego

Sonia Mrzygłocka

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie