Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Ważne

MI: Polsko-słowackie rozmowy o infrastrukturze transportowej 

Perspektywy rozwoju infrastruktury transportowej łączącej Polskę i Słowację to główny temat rozmów ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem transportu Słowacji Jozefem Rážem. Spotkanie ministrów odbyło się w ramach wizyty delegacji polskiej w Bratysławie z udziałem wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza.

Słowacja posiada drugą co do długości granicę państwową z Polską (541 km). Tworzy ją niemal na całej długości górskie pasmo Karpat, w tym Beskidów i Tatr, które stanowią naturalną barierę utrudniającą rozwój infrastruktury transportu. Pomimo stałych postępów w tych kwestiach, nadal istnieją liczne ograniczenia w ruchu pojazdów przez granicę.

Omawiając połączenia drogowe we wzajemnych relacjach, minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził, że nadal najistotniejsze pozostają zadania harmonizacji prowadzonych inwestycji drogowych o transgranicznym charakterze. Dotyczy to przede wszystkim ciągów drogowych: S1-D3 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Adriatyk” oraz S19-R4 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie”.

– Jednym z najważniejszych tematów naszych rozmów była kontynuacja budowy drogi, która po stronie polskiej nosi nazwę S1. Dostałem deklarację od mojego odpowiednika słowackiego, że jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie tam przetarg na trzeci, ostatni odcinek drogi D3. Nasza S1, której budowa zakończy się w roku 2026, będzie miała kontynuację po stronie słowackiej w roku 2029. Niezwykle ważną drogą z punktu widzenia Polski i Słowacji jest też droga S19 i jej kontynuacja po stronie słowackiej, aż do Koszyc – R4. Uzyskałem deklarację, że realizacja drogi po słowackiej stronie także jest wpisana do rządowych priorytetów – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

fot. MI

Omawiając zagadnienia transportu kolejowego, ministrowie przeanalizowali możliwości i plany poprawy połączeń na trasie Czechowice Dziedzice – Zwardoń, dzięki czemu transport kolejowy skutecznie pobudzałby rozwój gospodarczy pogranicza polsko-słowackiego, a także możliwości szlaku biegnącego przez Muszynę – Plaveč, łączącego Kraków i Rzeszów z Preszowem i Koszycami. Ministrowie zgodzili się, że celowe jest opracowanie wspólnego, nowego układu połączeń kolejowych po przeprowadzeniu stosownych inwestycji po obu stronach, które podniosą jakość tych połączeń i ich konkurencyjność względem transportu drogowego.

– Rozmawiając o inwestycjach w połączenia kolejowe, mówiliśmy o trzech korytarzach, ale jeden z nich jest tu szczególnie istotny. Mamy wielki projekt za 3,5 mld zł, finansowany z KPO, między Krakowem a Nowym Sączem. Jest on także bardzo istotny z komunikacyjnego punktu widzenia dla strony słowackiej. Zgodziliśmy się ponadto z moimi odpowiednikami, że pora nadrobić stracony czas i zniwelować dysproporcję w transporcie kolejowym i drogowym między naszymi państwami. Umówiliśmy się też, że wspólnie będziemy zabiegać o środki europejskie na finansowanie projektów kolejowych w nowych ramach finansowych. Z satysfakcją też przyjąłem zainteresowanie strony słowackiej budową CPK i KDP w Polsce, które to inwestycje zmienią architekturę transportową w Europie Środkowej – powiedział minister Dariusz Klimczak.

Minister ponadto zaznaczył, że temat efektywności finansowania transportu po 2027 r. będzie jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE w nadchodzącym roku.

fot. MI

źródło MI PAP/ fot.Pixabay

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie