Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Ważne

„Jestem zakochana w wodorze”. Czy inni przedsiębiorcy podzielają ten entuzjazm? Ważne wydarzenie gospodarcze coraz bliżej

Czy wodór ma szansę stać się surowcem, który będzie realną alternatywą dla tradycyjnego węgla czy innych mniej ekologicznych źródeł energii? Jest na to szansa, ale przed Europą w tym zakresie jeszcze długa droga. O inwestycjach w Szczecinie, komunikacji miejskiej, inwestycjach wodrowych w sektorze TSL i konferencji H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów rozmawiali eksperci w kolejnym już odcinku cyklu „Energia Offshore”. Projekt jest realizowany przez Grupę CSL we współpracy z Agencją Rozwoju Metropolii Szczecińskiej Północną Izbą Gospodarczą. Partnerami medialnymi cyklu są portale: wSzczecinie.pl i Polska Morska. 

„Przedsiębiorców interesuje wykorzystanie wodoru jako energii alternatywnej dla paliw kopalnianych”

Bezpośrednim powodem dyskusji w cyklu „Energia Offshore” były dwa wydarzenia, które już niebawem odbędą się w Szczecinie: H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów oraz To Share Knowledge and Experience. W tym pierwszym Grupa CSL jest jednym z panelistów, a w drugim od lat współorganizatorem. 

Konferencje wodorowe mają za zadanie sprawiać, że temat stanie się coraz bardziej powszechny. Jak mówili w programie „Energia Offshore” przedstawiciele klastra Metalika dla Przemysłu, wiedza przedsiębiorców i samorządowców na temat wodoru znacząco wzrosła.

– Nasza konferencja sieciuje współpracę, integruje przedsiębiorców i podmioty działające w regionie. Powstało już dużo wspólnych inicjatyw, a oddziaływanie H2Szczecin jest coraz większe. Gdy zaczynaliśmy wodór był pierwiastkiem tajemniczym i musieliśmy mocno przecierać szlaki. Było nam trudno nawet angażować prelegentów. W tym roku mamy mnóstwo chętnych, którzy chcą zabierać głos i żywo interesują się wdrażaniem rozwiązań wodorowych – mówi prof. Marzena Frankowska z Uniwersytetu Szczecińskiego, przedstawicielka klastra Metalika dla Przemysłu.

Zainteresowanie przedsiębiorców wodorem rośnie, ale świadomość jego wykorzystania jest jeszcze relatywnie niska. 

– Przedsiębiorców interesuje wykorzystanie wodoru jako energii alternatywnej dla paliw kopalnianych. Jesteśmy pytani jak wykorzystać wodór w przemyśle, w produkcji, w komunikacji miejskiej czy w transporcie. Mając na uwadze rosnące ceny energii to poszukiwanie alternatyw jest jak najbardziej zasadne – mówi Marek Dymsza z klastra Metalika dla Przemysłu.

Gościem wydarzenia będzie prof. Jerzy Buzek, były premier i przez wiele kadencji eurodeputowany. Konferencja odbędzie się 28 i 29 listopada. 

Transport będzie bardziej zielony? 

O inwestycjach wodorowych w Szczecinie w programie „Energia Offshore” mówił zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera. 

– Wodór to z jednej strony źródło energii i ciągle jest to pierwiastek drogi, ale daje nam pewne alternatywy w energetyce. Jest duży problem dotyczący sieci przesyłowych i dystrybucji energii, co powoduje, że wykorzystywanie i kumulowanie energii z wodoru nie jest jeszcze proste. Samorząd na pewno patrzy przychylnie na transport miejski z napędem wodorowym. Mamy trzy spółki autobusowe i na dłuższych dystansach wodór wydaje się bardziej sprawdzać niż np. bateria elektryczna – mówi Michał Przepiera.

Krajowy Plan Odbudowy ewidentnie preferuje tzw. „zielony transport”

– Dzisiaj nie można już kupić żadnego autobusu jeżeli nie ma on napędu elektrycznego lub wodorowego. To motywuje nas do inwestycji. Na diesle nie ma wsparcia, a samorządy w dużej mierze uzależniają zakupy nowego taboru od tego czy ten pojazd będzie mieć zasilanie ze źródeł alternatywnych – mówił Michał Przepiera.

Przedstawicielka Grupy CSL dodawała także, że również w przypadku składów naczep w transporcie międzynarodowym coraz częściej stawia się na rozwiązania elektryczne, hybrydowe lub właśnie wodorowe. 

Grupa CSL jako regionalny lider procesów dekarbonizacyjnych w transporcie 

Przedstawiciele Grupy CSL wezmą udział w konferencji H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów 28 i 29 listopada. 5 grudnia w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia odbędzie się za to konferencja „To share knowledge and experience”, która organizowana jest by poruszać uniwersalne i najważniejsze wydarzenia dla przedsiębiorców. Rejestracja na to wydarzenie nadal trwa. 

– Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz podkreślała wielokrotnie, że jest zakochana w wodorze – mówi Natalia Kochanowska, przedstawicielka Grupy CSL w dyskusji. 

– Badania nad wodorem w energetyce, ale i w transporcie trwają od lat – to jest rozwiązanie, które w ostatnich latach zyskało dużą popularność i w procesie dekarbonizacji gospodarki wodór stał się nie tylko ważną alternatywą, ale i surowcem z którym wiąże się nadzieje nie mniejsze niż w przypadku np. napędu elektrycznego. Jako Grupa CSL jesteśmy jednym z ogólnopolskich liderów w procesie dekarbonizacji transportu. Staramy się od lat budować strategie transportowe oparte na zrównoważonym transporcie, promocji transportu intermodalnego czy na tym, by stosować zieloną i niebieską energię wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jako pierwsza firma transportowa w regionie przygotowaliśmy swój raport ESG, który intensywnie promujemy na targach krajowych i międzynarodowych, a w ramach tego raportu mówimy o naszej drodze do możliwie ekologicznych rozwiązań w naszej pracy oraz o niwelacji śladu węglowego – mówi Natalia Kochanowska.

Zapraszamy do udziału w wydarzeniach:

H2Szczecin – III Konferencja Naukowo-Techniczna „Wodór napędem regionów”
https://h2szczecin.pl/

To share knowledge and experience
https://tskae.eu

„Energia Offshore” – cykl wywiadów jest realizowany przez Grupę CSL we współpracy z Agencją Rozwoju Metropolii Szczecińskiej Północną Izbą Gospodarczą. Partnerami medialnymi cyklu są portale: wSzczecinie.pl i Polska Morska. 

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie