Polski Portal Morski
Aktualności Artykuł Sponsorowany

Zachodniopomorskie jest liderem w produkcji energii elektrycznej z Odnawialnych Źródeł Energii w Polsce (OZE)

O tym jak wodór staje się paliwem przyszłości będą dyskutować eksperci oraz przedstawiciele biznesu i nauki na Konferencji H2 – Wodór napędem regionów w Szczecinie. W rozmowie z współorganizatorem wydarzenia przybliżamy, dlaczego wodór jest kluczowy dla dekarbonizacji gospodarki i jakie szanse stwarza dla regionu.

Zastosowanie wodoru w czterech sektorach gospodarki

Wodór, jako paliwo i magazyn energii przyszłości, znajduje zastosowanie w czterech kluczowych sektorach gospodarki: transporcie, przemyśle, ciepłownictwie i energetyce. Pomorze Zachodnie odgrywa szczególną rolę w rozwoju tej technologii.

– Te kluczowe sektory wykazują szczególne zainteresowanie wdrożeniami wodorowymi – zaznacza współorganizator konferencji

Zachodniopomorskie liderem w produkcji OZE

Województwo Zachodniopomorskie, lider w Polsce pod względem produkcji energii z odnawialnych źródeł, już teraz generuje więcej energii elektrycznej, niż jest w stanie zużyć. Dzięki planowanym morskim farmom wiatrowym na Bałtyku, potencjał ten jeszcze wzrośnie, co wymaga efektywnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Pomorze Zachodnie wytwarza jej nadmiar – komentuje Marek Dymsza.

Biorąc pod uwagę to, że trwają prace nad morskimi farmami wiatrowymi w tym regionie, to tę energię również gdzieś trzeba będzie zmagazynować. Wodór jest traktowany jako pewnego rodzaju bateria, czyli magazyn tej energii – sugeruje nasz rozmówca.

Pomorze Zachodnie stoi przed wyzwaniem, które wymaga intensyfikacji współpracy z innymi regionami Polski. Wiele obszarów kraju boryka się z jej niedoborami. Wodór, jako nośnik energii, może stać się kluczowym rozwiązaniem, które pozwoli na zrównoważenie potrzeb energetycznych w różnych częściach Polski. W tym kontekście, konferencja H2 Szczecin ”Wodór napędem regionów”, odbywająca się równolegle z konwentem marszałków województw, będzie doskonałą okazją do omówienia roli wodoru w krajowej transformacji energetycznej.

– Aktualnie trudno jest ze względów technicznych i finansowych budować linie przesyłowe na południe Polski. Więc w tym momencie tak naprawdę i województwo pomorskie, i zachodniopomorskie, będą czerpać z tego korzyści największe, bo musimy pamiętać o tym, że na przesyle występują straty – dodaje

Wodór odgrywa tu kluczową rolę, pełniąc funkcję swoistej „baterii”, która pozwala na przechowywanie nadmiarowej energii i jej wykorzystanie w przyszłości. Ze względu na straty związane z przesyłem energii na duże odległości, produkcja i wykorzystanie wodoru w regionie stają się strategicznymi rozwiązaniami, które pozwolą na lokalne spożytkowanie nadwyżek energii z OZE, jednocześnie wspierając transformację energetyczną i gospodarkę.

Wykorzystanie wodoru w portach

Przyszłość wodoru w portach morskich staje się coraz bardziej realna, a przykłady zagranicznych portów, takich jak Hamburg czy Rotterdam, stanowią inspirację dla Polski. W tych portach wodór jest już wykorzystywany do napędu różnych jednostek technicznych obsługującą infrastrukturę portową,takich jak pchacze, holowniki czy motorówki.

– W naszych portach będzie dokładnie tak samo – dodaje nasz rozmówca.

Ta transformacja technologiczna ma na celu zmniejszenie emisji CO2 i dostosowanie się do coraz surowszych regulacji środowiskowych. W Polsce tak jak w Europie proces ten jest nieodwracalny – podobne zmiany będą miały miejsce w portach, w Szczecinie, Świnoujściu, Kołobrzegu czy portach Gdyni i Gdańska. Tamtejsze holowniki, które obecnie wykorzystują paliwa kopalne, wkrótce staną przed koniecznością płacenia wysokich kar za emisje CO2. Z tego powodu branża portowa już teraz intensywnie poszukuje alternatyw, a wodór staje się kluczowym rozwiązaniem, które nie tylko umożliwi spełnienie norm ekologicznych.

Jednostki napędzane wodorem

Technologie wodorowe w transporcie morskim w Polsce nabierają tempa, a ich rozwój staje się coraz bardziej realny. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczna jest współpraca różnych sektorów: armatorów, zarządów portów, firm świadczących usługi portowe oraz tych zaangażowanych w rozwój morskich farm wiatrowych.

– Takie jednostki już powstają. Między innymi do obsługi morskich farm wiatrowych będą używane jednostki napędzane wodorem – podkreśla Dymsza.

W Szczecinie w 2023 r. miało miejsce wodowanie, pierwszej na świecie łódzi rekreacyjnej z napędem wodorowo-elektrycznym – „Cicha Moc”. Do jej produkcji wykorzystano ekologiczne kompozyty oraz innowacyjne technologie, co stanowi doskonały przykład na to, jak region może stać się liderem w branży morskiej, łącząc ekologiczną produkcję energii z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Przykład łodzi wodorowej ze Szczecina pokazuje, że polski przemysł stawia pierwsze kroki w kierunku zrównoważonej żeglugi. Choć technologia wodorowa napotyka trudności, staje się coraz ważniejsza dla zmian w transporcie morskim, a jej realizacja jest coraz bardziej realna.

Spotkania i rozmowy jako klucz do współpracy

Szczególny nacisk podczas tegorocznej konferencji H2 Szczecin zostanie położony na integrację przedsiębiorców, samorządowców oraz przedstawicieli świata nauki. Sesja networkingowa to niepowtarzalna okazja do nawiązania kontaktów, które mogą przełożyć się na rozwój innowacyjnych projektów i przyszłą współpracę. Marek Dymsza wiceprezes Klastra METALIKA dla Przemysłu opisuje trzy obszary, które trzeba zintegrować –

– To jest biznes, nauka i samorząd. To jest tak zwana „potrójna helisa”. Są to obszary, które nas najbardziej interesują z punktu widzenia podejmowania decyzji. Mowa o decyzjach inwestorskich oraz tych związanych z kierunkami rozwoju. Połączenie dopiero tych trzech obszarów może dać dobry wynik w postaci konkretnych przedsięwzięć.

To właśnie dzięki tej współpracy możliwe jest wypracowanie skutecznych rozwiązań i ich wdrożenie w życie.

Fot. FRS Windcat Polska

Zobacz podobne

Milion pasażerów. Uroczyste podsumowanie działalności Finnlines w Polsce

PL

Podatek od nieruchomości hamuje rozwój? Szczecińscy przedsiębiorcy apelują o zmiany

PL

Vestas w Szczecinie uruchamia produkcję. W Styczniu planowane są aż 4 dostawy

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie