Polski Portal Morski
Edukacja Środowisko

COP29 w Baku: Gospodarka Morska i Transport Morski w Obliczu Zmian Klimatycznych

Podczas 29. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP29) w Baku, tematy związane z ochroną oceanów i zrównoważoną gospodarką morską były jednymi z szerzej dysutowanych.

Rozmowy koncentrowały się na roli mórz i oceanów w walce ze zmianami klimatycznymi, w tym na adaptacji ekosystemów morskich oraz dekarbonizacji transportu morskiego, który stanowi istotny element globalnych emisji gazów cieplarnianych.

COP29, czyli 29. Konferencja Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu, odbyła się 11–22 listopada 2024 roku w Baku, Azerbejdżanie. Wydarzenie zgromadziło światowych liderów, ekspertów i organizacje pozarządowe, które wspólnie omawiały pilne wyzwania związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Jednym z kluczowych tematów była ochrona oceanów oraz zrównoważona gospodarka morska, szczególnie w kontekście przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.

Podczas konferencji szczególną uwagę poświęcono ochronie oceanów i morskich ekosystemów, które odgrywają kluczową rolę w pochłanianiu dwutlenku węgla i łagodzeniu skutków globalnego ocieplenia. Dyskutowano o konieczności ograniczenia zanieczyszczeń wód morskich oraz adaptacji tych ekosystemów do zmieniających się warunków klimatycznych. Omówiono także inicjatywy dotyczące tzw. „niebieskiej gospodarki”, której celem jest zrównoważone wykorzystanie zasobów morskich w sposób przyjazny środowisku.

W kontekście transportu morskiego, raport „Global Carbon Project 2024”, przygotowany specjalnie na tę konferencje, wskazuje na rosnący wpływ tej branży na emisje gazów cieplarnianych. Transport morski, choć efektywny w przewozie towarów na dużą skalę, wciąż w dużej mierze korzysta z paliw ciężkich, co przyczynia się do emisji dwutlenku węgla i siarki. Raport podkreśla pilną potrzebę dekarbonizacji transportu morskiego, który stanowi ważną część globalnych emisji. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) dąży do zmniejszenia emisji o 50% do 2050 roku, a w tym celu wprowadza normy efektywności energetycznej dla statków oraz promuje alternatywne paliwa, takie jak wodór czy amoniak.

Podczas COP29 poruszono również temat innowacji w zakresie technologii napędu statków. Przewiduje się dalszy rozwój ekologicznych rozwiązań, takich jak statki napędzane energią wiatru, oraz pilotażowe projekty w krajach rozwijających się, które mogą stać się liderami produkcji ekologicznych paliw. Te działania są kluczowe dla realizacji celów klimatycznych i transformacji transportu morskiego w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju.

Zobacz podobne

Politechnika Morska w Szczecinie walczy o nowoczesny statek naukowo-badawczy

Sonia Mrzygłocka

Podwodne skarby Bałtyku. NMM tworzy unikalny magazyn wraków w Zatoce Gdańskiej

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie