Port w Gdańsku realizuje ogromną inwestycję o wartości ponad 400 milionów złotych. Rozwój obejmuje modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej, rozbudowę terminalu zbożowego oraz budowę nowych magazynów. Dzięki temu pojemność magazynowa wzrośnie pięciokrotnie – z obecnych 30 tys. ton do 152 tys. ton.
W poniedziałek w Porcie Gdańsk odbyła się konferencja z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i premiera Donalda Tuska. Minister Klimczak podkreślił znaczenie inwestycji dla gospodarki i sektora rolnego.
– Polskie porty są w naprawdę dobrej kondycji finansowej. Porównując rok do roku zwiększamy ich dochodowość netto od 17 proc. do 25 proc. Dlatego musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej – powiedział Klimczak.
Rekordowe przeładunki i plany rozwojowe
Polska w 2023 roku wyeksportowała łącznie 13,7 mln ton zboża, z czego aż 9,3 mln ton przetransportowano drogą morską. Jak podkreślił minister, rosnący eksport wymaga odpowiednich inwestycji w infrastrukturę portową.
– Mamy dzisiaj możliwości przeładunkowe większe niż możliwości eksportowe, natomiast kluczem jest przepustowość. Jeżeli będziemy mieć dużą przepustowość, to także będzie bardzo dobra cena dla rolnika i wysoka jakość świadczonych usług. To jest niezwykle ważne dla branży agro, nie tylko dla producentów zboża
![](https://polska-morska.pl/wp-content/uploads/2024/12/xGdyuaViXgAAd2KO-1024x681.jpg.pagespeed.ic.i73KmycrkA.jpg)
![](https://polska-morska.pl/wp-content/uploads/2024/12/xGdyuCH1WsAA5xRw-1-1024x681.jpg.pagespeed.ic.rSFo9EAjsj.jpg)
Nowy Agro Terminal i ekspansja rynku zbóż w Porcie Gdańsk
Centralnym punktem inwestycji jest Agro Terminal, który buduje spółka Port Gdański Eksploatacja. Terminal zyska nowe magazyny, a zdolności przeładunkowe wzrosną z obecnych 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. Wiceminister infrastruktury Artur Marchewka zwrócił uwagę na zmiany na rynku transportowym.
– W ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże, więc te nabrzeża spółki Port Gdański Eksploatacja, zostały przeznaczone do obsługi takich statków – podkreślił wiceminister
Port Gdański Eksploatacja, będąca częścią Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., odegra kluczową rolę w realizacji tej ogromnej inwestycji. Rozbudowa infrastruktury obejmie budowę dziewięciu nowych magazynów zbożowych – pięciu na Nabrzeżu Wiślanym i czterech na Nabrzeżu Szczecińskim. Dzięki temu zdolności przeładunkowe PGE wzrosną ponad czterokrotnie, do wspomnianych już 2,9 mln ton rocznie. Prezes PGE Andrzej Kuźmicz podkreślił, że modernizacja bazuje na istniejącej infrastrukturze, co znacząco obniża koszty i przyspiesza realizację.
– Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny.Planowana modernizacja i rozbudowa pozwala na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – podkreśla Andrzej prezes PGE. – W przypadku rosnącego popytu na przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, rozbudowa istniejącego terminalu PGE umożliwia szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów. Dzięki temu terminal może w krótkim czasie obsłużyć większe wolumeny ładunków, przyciągając tym samym więcej nowych kontrahentów.
Inwestycja w nowoczesny sprzęt przeładunkowy i systemy logistyczne ma na celu nie tylko obsługę zbóż, lecz także innych ładunków wymagających zadaszenia, co otwiera dodatkowe możliwości rozwoju. PGE sukcesywnie modernizuje swoją flotę, inwestując w żurawie samojezdne i taśmociągi o wysokiej wydajności, dzięki czemu staje się jednym z liderów rynku w Polsce. Rozbudowa terminalu zbożowego w Gdańsku to strategiczny krok, który znacząco wpłynie na rozwój polskiego eksportu i umocni pozycję kraju na międzynarodowym rynku rolno-spożywczym.
Strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki
Rozbudowa terminalu zbożowego w Gdańsku to nie tylko korzyści dla sektora rolnego, ale także wzmocnienie pozycji Polski w międzynarodowym handlu zbożem. Dzięki inwestycji port stanie się bardziej konkurencyjny, a polscy eksporterzy zyskają nowe możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami.
Port Gdańsk już teraz należy do kluczowych punktów dla gospodarki morskiej, a nowe inwestycje zapewnią dalszy rozwój w nadchodzących latach.To krok milowy w rozwoju sektora agro i kolejny dowód na dynamiczny rozwój polskich portów.
![](https://polska-morska.pl/wp-content/uploads/2024/12/xNabrzeze-Szczecinskie-1024x574.jpg.pagespeed.ic.x5WksPt1NH.jpg)
![](https://polska-morska.pl/wp-content/uploads/2024/12/xCala-inwestycja-1024x574.jpg.pagespeed.ic.cxm-WrqMzA.jpg)
fot. Port Gdańsk