Do portu Antwerpia-Brugia w Belgii trafił pierwszy w Europie całkowicie elektryczny holownik – RSD-E 2513, dostarczony przez Damen Shipyards Group. Jednostka, charakteryzuje się napędem o zerowej emisji i wyznacza nowe standardy w zrównoważonych operacjach portowych.
RSD-E 2513 to początek zielonej rewolucji w europejskim sektorze morskim, gdzie coraz większy nacisk kładzie się na redukcję emisji i innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Całkowicie elektryczny holownik jest częścią większej dostawy zrealizowanej przez Damen Shipyards Group. Oprócz RSD-E 2513 port wzbogacił się o pięć holowników RSD 2513, które również przyczyniają się do ograniczenia emisji dzięki zaawansowanym systemom redukcji NOx zgodnym z normą IMO Tier III.
Damen Shipyards Group zapewniło również kompleksowy pakiet wsparcia dla załóg nowych holowników. Programy szkoleniowe, w tym korzystanie z symulatorów, szkolenia techniczne i praktyczne, rozpoczęły się jeszcze przed dostawą jednostek i będą kontynuowane przez kolejne pięć lat.
Holownik RSD-E 2513 może wykonać co najmniej dwie pełne operacje holownicze na jednym ładowaniu, a jego baterie można naładować do pełna w zaledwie dwie godziny. Oprócz wprowadzania nowoczesnych jednostek, port w Antwerpii inwestuje także w infrastrukturę wspierającą, w tym w ładowarki o mocy 1,5 megawata oraz systemy elektryczne na lądzie.
Transport sześciu holowników, w tym RSD-E 2513, odbył się na pokładzie statku Jumbo Kinetic, który dostarczył je z Wietnamu do portu Vlissingen w Holandii. Po powitaniu w Porcie Morza Północnego, holowniki zostały eskortowane przez rzekę Zachodnią Skaldę do portu Antwerpia-Brugia, gdzie rozpoczęły swoją misję.
fot; DAMEN