Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Ważne

Pierwszy, polski Guard Vessel rozpoczął pracę przy Baltic Power

W Łebie rozpoczął operacje pierwszy w historii Polski statek dozorowy, tzw. Guard Vessel. Jednostka została skierowana na obszar budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, gdzie będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz koordynację ruchu morskiego.

O szczegółach pracy jednostek, które będą nadzorować pracę przy morskich farmach wiatrowych Baltic Power opowiada naszej redakcji prezes firmy Baltic Martime Broker, Marcin Plichta.

Rola Baltic Maritime Broker

Za przygotowanie i wdrożenie statków dozorowych odpowiada firma Baltic Maritime Broker (BMB). Spółka zaoferowała kompleksowy zakres usług, obejmujący zarządzanie bezpieczeństwem, wsparcie techniczne, dokumentacyjne i załogowe, a także pomoc przy negocjowaniu umów czarterowych.

– BMB reprezentuje polskie firmy, takie jak Gadus i Leonardo, które dysponują flotą około 22 kutrów rybackich, w tym typu gaflowego. Część tych jednostek jest wycofywana z rynku rybackiego ze względu na trudności wynikające z regulacji unijnych. Takie statki są modyfikowane, aby mogły funkcjonować w innych sektorach. Opracowujemy dla nich procedury bezpieczeństwa, zatrudniamy załogi i szkolimy je, jak odnaleźć się w nowych realiach poza rybołówstwem. Można powiedzieć, że pełnimy dla nich rolę wsparcia w procesie rekonwersji – tłumaczy Marcin Plichta

Baltic Maritime Broker odgrywa kluczową rolę w realizacji kontraktu zawartego między firmą Mewo a Orlenem. Jak podkreśla prezes BMB, to właśnie jego firma dostarcza statki oraz zapewnia ich kompleksowe przygotowanie.

– Firma Mewo podpisała kontrakt z Orlenem, jednak pełni jedynie rolę dostawcy, ponieważ nie dysponuje własnymi statkami. To my zapewniamy jednostki, które zostały odpowiednio przygotowane i wyposażone wraz z załogą. Umowa obejmuje trzy statki – dodaje.

Zadania poszczególnych jednostek

Specjalnie dostosowane do pracy w sektorze offshore statki dozorowe będą monitorować teren wokół farmy, komunikować się z przepływającymi jednostkami rybackimi, turystycznymi i handlowymi, a także zapewniać ochronę przed kolizjami. Każdy z nich obsługuje polska załoga licząca od dwóch do pięciu osób.

Statek, który zaczął służbę w niedzielę, to jednostka zastępcza, która zostanie zastąpiona do 20 grudnia tą docelową do obsługi projektu Baltic Power. Prezes BMB przedstwia jakie działania będzie prowadzić ostateczna jednostka.

– Zadaniem jednostki będzie ochrona terenu budowy farmy wiatrowej. Docelowo funkcję tę przejmie statek HEL-125, który zostanie wyposażony w szybką łódź patrolowo-ratowniczą. Łódź będzie mogła być opuszczana nawet w trudnych warunkach pogodowych, dzięki zastosowaniu systemu kompensacji falowania. Główną rolą jednostki będzie pełnienie funkcji strażniczej oraz kierowanie statków poza obszar prac instalacyjnych. Dodatkowo HEL-125 zostanie wyposażony w system monitorowania zakłóceń sygnału GPS, które są coraz częściej rejestrowane na Bałtyku. Dzięki temu statek będzie mógł nadzorować i kontrolować poprawność działania systemu nawigacyjnego.

Druga jednostka dozorowa jest już przygotowywana w stoczni we Władysławowie. Zostanie dodatkowo wyposażona w łódź patrolowo-ratowniczą (FRC), co umożliwi bardziej kompleksowe operacje. Planowane zakończenie prac nad statkiem to styczeń 2025 roku.

– Trzecią jednostką będzie UST-155 należąca do armatora z Ustki. Jej gotowość przewidywana jest na jesień 2025 roku. Statek będzie odpowiedzialny za ochronę rejonu przyłączy. Nie będzie pracować na głównym placu budowy farmy wiatrowej, lecz w obszarze, gdzie znajdzie się trafostacja przybrzeżna oraz połączenie kablowe między farmą a lądem, tzw. pierścień – opisuje prezes Baltic Maritime Broker

Prace koordynuje Morskie Centrum Koordynacyjne Baltic Power, zlokalizowane tymczasowo w Łebie. Centrum odpowiada za monitorowanie ruchu statków, transfery personelu, logistykę budowlaną oraz transport komponentów farmy.

Firma z doświadczeniem

BMB to firma o bogatym doświadczeniu w sektorze offshore. Zespół, w skład którego wchodzą specjaliści z dziedzin marynistyki, logistyki i finansów. Baltic Maritime Broker zdobyło uznanie w polskim i międzynarodowym sektorze offshore dzięki szerokiej ofercie usług, takich jak zarządzanie bezpieczeństwem na statkach, negocjowanie kontraktów BIMCO. Spółka jest również znana z wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w tym ultraszybki internet na statkach oparty na systemie Starlink.

Pierwszy polski Guard Vessel to kamień milowy w rozwoju lokalnej branży offshore i dowód na to, że polskie firmy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność w międzynarodowych projektach morskich.

fot. Baltic Martime Broker

Zobacz podobne

„Polska Morska” w eterze. Profesjonalny podcast w odliczaniu do Kongresu Morskiego

Bartłomiej Czetowicz

PGE Baltica z inżynierem kontraktu dla bazy w Ustce

Sonia Mrzygłocka

Rekompensaty dla rybaków za farmy na Bałtyku. Pierwsze wypłaty od Baltic Power

Sonia Mrzygłocka

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie