Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Autonomiczne pojazdy podwodne na straży bezpieczeństwa Bałtyku

Badają dno morskie i wykrywają zagrożenia. Na wodach Bałtyku odbyły się szkolenia z użyciem autonomicznch pojazdów podwodnych (AUV) takich jak Hugin i Gavia.

W ćwiczeniach uczestniczyły ORP Albatros i ORP Mewa, oraz Grupy Nurków Minerów z 12. i 13. Dywizjonu Trałowców, skupiły się na poszukiwaniu i neutralizacji min morskich. Wykorzystano nowoczesne technologie, które zwiększają bezpieczeństwo marynarzy i efektywność działań.

Precyzyjna analiza dna morskiego

Podczas ćwiczeń kluczową rolę odegrały pojazdy Hugin i Gavia. Oba AUV zostały zaprojektowane do wykrywania i identyfikacji obiektów podwodnych, takich jak miny czy niewybuchy. Pojazdy Gavia, wyprodukowane przez firmę Teledyne-Gavia. To zaawansowane systemy umożliwiające samodzielne przeprowadzanie misji dzięki kompleksowym sensorom, takim jak system nawigacji inercjalnej INS, sonary unikania przeszkód (OAS), oraz systemy DVL i ADCP analizujące ruchy i prądy morskie.

Pojazd Hugin, stworzony przez firmę Kongsberg, to autonomiczne narzędzie do poszukiwania i identyfikacji obiektów podwodnych. Dzięki sonarowi bocznemu, echosondzie wielowiązkowej i kamerze dostarcza dokładnych obrazów z dna. Misje pojazdu planują operatorzy, wgrywając trasę do systemów.

Urządzenia te umożliwiają precyzyjne obrazowanie dna morskiego. Dzięki tak szczegółowym danym specjaliści mogą dokładnie analizować potencjalne zagrożenia i podejmować odpowiednie działania. Pojazdy te wyróżniają się zdolnością autonomicznego działania w wybranych sytuacjach. Dzięki zaprogramowanym wcześniej planom misji oraz analizie danych z czujników, AUV mogą omijać przeszkody, dostosowywać głębokość operacyjną. Taka automatyzacja pozwala na większe bezpieczeństwo i efektywność operacji w wymagających warunkach środowiskowych, jednocześnie minimalizując ryzyko dla załogi.

Jak działają autonomiczne drony podwodne?

Pojazdy takie jak Hugin i Gavia działają autonomicznie po zaprogramowaniu ich trasy przez załogę. Dane zgromadzone podczas misji są analizowane po wynurzeniu. W przypadku wykrycia obiektów przypominających miny, pojazdy powracają, aby szczegółowo potwierdzić ich charakter. Jeśli obiekt okaże się zagrożeniem, do jego neutralizacji przeważnie przystępują nurkowie minerzy, jednak są wyjątki jak zaznacza kpt. mar. Łukasz Koziarski

– Istnieją pojazdy inspekcyjne, które służą do badania danego obszaru, wykrywania i identyfikacji zagrożeń. Z kolei pojazdy bojowe, takie jak Hugin, umożliwiają neutralizację zagrożeń w trybie autonomicznym. Zamiast wysyłać nurków minerów, pojazdy te mogą działać w sposób precyzyjny i bezzałogowy, eliminując niebezpieczeństwa w trybie „kamikaze”

Przyszłość jedostek AUV w Marynarce Wojennej

ORP Albatros i ORP Mewa to niszczyciele min klasy Kormoran II, wyposażone w najnowsze systemy do walki z zagrożeniami podwodnymi. W przyszłości również nowo powstające jednostki – ORP Jaskółka, Rybitwa i Czajka – będą wyposażone w autonomiczne pojazdy podwodne.

– W trakcie budowy znajdują się trzy kolejne niszczyciele min, które mają zostać przekazane 13. Dywizjonowi Trałowców w latach 2026–2027. Jednostki te również będą wyposażone w nowoczesne systemy autonomicznych pojazdów podwodnych, prawdopodobnie tego samego typu co obecnie wykorzystywane w Marynarce Wojennej – dodaje kpt.mar. Łukasz Koziarski

13 Dywizjon Trałowców podkreśla swoje zaangażowanie w rozwój i wdrażanie nowych technologii w domenie podwodnej. Jak poinformowała jednostka:

– Stale intensyfikujemy proces wdrażania oraz wykorzystania systemów autonomicznych i nowych technologii w domenie podwodnej, w różnych warunkach środowiskowych. Wieloletnie doświadczenie, wiedza oraz taktyka wykorzystania tego typu systemów stawiają nas w czołówce pośród państw NATO.

Takie działania potwierdzają, że polska marynarka wojenna aktywnie uczestniczy w międzynarodowym wyścigu technologicznym, odpowiadając na współczesne wyzwania w obszarze bezpieczeństwa morskiego.

Szkolenia z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV) pokazują, że te zaawansowane systemy stały się integralną częścią współczesnych operacji morskich. Umożliwiają nie tylko redukcję ryzyka dla załóg, ale także zwiększają precyzję i skuteczność działań, szczególnie na strategicznych akwenach takich jak Bałtyk. Automatyzacja tego rodzaju operacji to kluczowy kierunek rozwoju współczesnych sił morskich.


fot. 13 Dywizjon Trałowców

Zobacz podobne

Milion pasażerów. Uroczyste podsumowanie działalności Finnlines w Polsce

PL

Podatek od nieruchomości hamuje rozwój? Szczecińscy przedsiębiorcy apelują o zmiany

PL

Vestas w Szczecinie uruchamia produkcję. W Styczniu planowane są aż 4 dostawy

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie