Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

W stoczni CRIST S.A. zakończono budowę nowoczesnego statku CSOV o oznaczeniu NB320, jednego z dwóch siostrzanych jednostek powstających na zlecenie niemieckiego armatora Bernhard Schulte Offshore.

To kolejny etap owocnej współpracy polsko-norweskiej, realizowanej od wielu lat pomiędzy stoczniami CRIST i Ulstein Verft.

Statek o długości niemal 90 metrów i szerokości do 19 metrów oparty jest na zaawansowanym projekcie Ulstein Twin X-Stern. Dzięki symetrycznemu kształtowi dziobu i rufy, statek jest bardziej stabilny, łatwiej manewruje i zużywa mniej paliwa. Co więcej, jednostka jest przygotowana do korzystania z metanolu jako przyszłościowego paliwa, co czyni ją bardziej przyjazną dla środowiska.

Jednostka została zaprojektowana jako statek wsparcia dla morskich farm wiatrowych. Wyposażona w 111 kabin, może pełnić funkcję pływającego hotelu dla maksymalnie 132 osób. Dzięki centralnie umieszczonemu trapowi z kompensacją ruchu, statek umożliwia bezpieczny transport personelu na turbiny wiatrowe. Ponadto jednostka będzie przewozić paliwo, wodę, części zamienne i inne materiały niezbędne do obsługi farm wiatrowych. Na jej pokładzie znajdzie się także dźwig o udźwigu do 5 ton, co zwiększa wszechstronność zastosowania.

Budowa statku rozpoczęła się 31 października 2023 roku, kiedy to uroczyście przecięto pierwszą blachę. Po ponad roku intensywnej pracy kadłub został zwodowany i częściowo wyposażony w stoczni CRIST. Na przełomie listopada i grudnia 2024 roku jednostka została odholowana do Norwegii, gdzie w stoczni Ulstein Verft zostanie wykończona i przygotowana do pracy.

CSOV NB320 to jeden z czterech statków, nad którymi obecnie pracuje stocznia CRIST dla norweskiego partnera. W tym gronie znajduje się również jego bliźniacza jednostka – CSOV NB321.

Co dalej?

CSOV NB320 to przykład, jak innowacje technologiczne i współpraca międzynarodowa mogą tworzyć nowoczesne, ekologiczne i funkcjonalne rozwiązania w branży morskiej. Dzięki swoim zaawansowanym możliwościom technicznym statek odegra kluczową rolę w obsłudze morskich farm wiatrowych, wspierając transformację energetyczną w Europie.

fot. CRIST

Zobacz podobne

Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach

PL

Szefowie MON Polski i Szwecji o współpracy firm zbrojeniowych oraz w ochronie Bałtyku

PL

Rektor Politechniki Morskiej pierwszym gościem naszego podcastu

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie