Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

Znamy nazwy nowych promów dla PŻM

Jantar i Bursztyn – tak będą nazywały się nowe promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej budowane w Stoczni Remontowej w Gdańsku. Informację tę potwierdził naszej redakcji rzecznik prasowy PŻM, Krzysztof Gogol.

Nowoczesne jednostki z tradycyjnymi nazwami

Nazwy obu promów czerpią inspirację z symboliki Bałtyku, gdzie bursztyny są jednym z najbardziej rozpoznawalnych motywów. Pierwszy prom, oznaczony jako NB101, ma być gotowy w trzecim kwartale przyszłego roku. Jednostka ta, zwodowana w październiku 2022 roku, przeszła już etap montażu systemów pokładowych. Aktualnie, wciąż trwają prace obejmujące niemal wszystkie obszary statku – od pokładów dla pojazdów i pasażerów, po mostek nawigacyjny oraz Centrum Manewrowo-Kontrolne. Jak dowiedzieliśmy się od rzecznika PŻM, Krzysztofa Gogola, decyzja o nazwie jednostki została już podjęta:

– Pierwsza jednostka, otrzyma nazwę Jantar i ma zostać odebrana późnym latem przyszłego roku.

Druga jednostka, oznaczona jako NB102, została zwodowana dziś – 10 grudnia i planowana jest do wprowadzenia na trasę Polska–Szwecja w drugiej połowie 2026 roku. Rzecznik PŻM potwierdził wstępne ustalenia naszej redakcji co do nazwy statku:

– Drugi prom, planujemy odebrać za dwa lata. Wstępnie dla tej jednostki przewidziana jest nazwa Bursztyn – poinformował Krzysztof Gogol.

Obie nazwy są głęboko zakorzenione w polskim dziedzictwie morskim i nawiązują do symboliki Bałtyku. To kontynuacja tradycji PŻM nadawania nazw statkom w seriach tematycznych związanych z polską kulturą, historią i geografią.

Symbolika nazw i polska tradycja

Nazwy Jantar i Bursztyn nawiązują do bogatej tradycji polskiej żeglugi oraz symboliki Bałtyku. Kontynuują one praktykę PŻM, która od lat wybiera dla swoich statków nazwy inspirowane polską historią, geografią czy zjawiskami przyrodniczymi. Krzysztof Gogol podkreśla, że nazwy te są już zatwierdzone, ale ostateczna formalizacja nastąpi podczas ceremonii chrztu:

– Na tę chwilę decyzja co do nazw została podjęta, ale należy pamiętać, że jednostki muszą zostać formalnie ochrzczone. Dopóki nazwa nie zostanie namalowana na burcie jednostki, pozostaje ona propozycją.

Ważne kroki dla polskiej żeglugi

Nowe promy są kluczowe dla projektu „Polskie Promy” i mają stanowić odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe na Bałtyku. Każda jednostka oferuje linię ładunkową o długości 4100 metrów, miejsca dla 400 pasażerów i 50 członków załogi. Wyposażone w nowoczesne systemy ekologiczne, spełniają najwyższe standardy branżowe. Projekt budowy tych promów, pomimo trudności gospodarczych, takich jak wzrost cen materiałów, przebiega zgodnie z harmonogramem, co potwierdza wysoki poziom współpracy między stocznią, armatorami i władzami państwowymi.

Wprowadzenie nowych jednostek do eksploatacji to nie tylko poprawa jakości usług żeglugowych, ale także symboliczne podkreślenie obecności Polski w kluczowym sektorze transportowym na Bałtyku.

fot. PŻM

Zobacz podobne

Politechnika Morska w Szczecinie walczy o nowoczesny statek naukowo-badawczy

Sonia Mrzygłocka

Milion pasażerów. Uroczyste podsumowanie działalności Finnlines w Polsce

PL

Podatek od nieruchomości hamuje rozwój? Szczecińscy przedsiębiorcy apelują o zmiany

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie