Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetargi na budowę dwóch specjalistycznych jednostek pływających, które mają znacząco poprawić efektywność działań związanych z utrzymaniem torów wodnych oraz obsługą oznakowania nawigacyjnego. Planowane zakupy obejmują nowoczesny stawiacz pław oraz nasiębierną pogłębiarkę.
Stawiacz pław
Nowoczesny statek o długości od 27 do 30 metrów i szerokości od 8 do 10 metrów. Zaprojektowany z myślą o obsłudze oznakowania nawigacyjnego. Ma zapewnić możliwość pracy w trudnych warunkach zimowych. Dzięki klasie lodowej L1 jednostka będzie mogła samodzielnie operować w ciężkich warunkach lodowych na morzach niearktycznych. To czyni ją niezwykle uniwersalną i odporną na wyzwania zimowej żeglugi.
Statek wyposażony będzie w nowoczesny dźwig i kabestan, co pozwoli na wodowanie i wyciąganie pław oraz ich kotwic. Na pokładzie przewidziano miejsce na transport dwóch pław o wadze do 4500 kg każda, wraz z kompletnym osprzętem w postaci kotwic i łańcuchów. Zaprojektowana powierzchnia pokładu roboczego ma maksymalizować funkcjonalność jednostki, co pozwoli na sprawne realizowanie zadań w portach, na Zalewie Szczecińskim, zatokach oraz redach małych portów.
Stawiacz pław będzie obsługiwany przez załogę liczącą sześć osób, z możliwością przewozu dodatkowych ośmiu pasażerów na krótkich dystansach. Ta funkcjonalność zwiększy wszechstronność statku podczas prowadzenia prac nawigacyjnych.
Kluczowe terminy przetargowe:
- Składanie wniosków: do 30 stycznia 2025 roku, godz. 10:30
- Otwarcie ofert: 30 stycznia 2025 roku, godz. 11:00
Nasiębierna pogłębiarka
Drugą jednostką, której dotyczy przetarg, jest nowoczesna nasiębierna pogłębiarka. Statek o długości od 80 do 84,5 metra i szerokości do 20 metrów będzie kluczowym narzędziem w utrzymaniu torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Zdolność ładowni urobku o pojemności co najmniej 3000 m³ zapewni efektywne i szybkie usuwanie osadów.
Dzięki zaawansowanej konstrukcji pogłębiarka będzie w stanie wydobywać urobek o gęstości około 1,3 t/m³ za pomocą wleczonej rury ssącej. Wydobyty materiał będzie można usuwać na kilka sposobów, w tym za pomocą klap dennych, połączenia z nabrzeżem lub przez dyszę typu „rainbow”. Prędkość maksymalna wynosząca od 11,5 do 12,5 węzła oraz zbiorniki paliwa umożliwiające 14 dni pracy w trybie 24-godzinnym gwarantują zdolność do długotrwałych operacji bez częstych przerw na tankowanie.
Kluczowe terminy przetargowe:
- Składanie wniosków: do 25 lutego 2025 roku, godz. 10:30
- Otwarcie ofert: 25 lutego 2025 roku, godz. 11:00c
Nowe jednostki mają nie tylko zwiększyć efektywność działań związanych z obsługą oznakowania nawigacyjnego i utrzymaniem torów wodnych, ale także dostosować flotę do współczesnych standardów technologicznych i środowiskowych.
fot: ilustracyjne, envato