Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne Żegluga

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił dwa nowe przetargi. Będzie bezpieczniej na szlakach wodnych

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetargi na budowę dwóch specjalistycznych jednostek pływających, które mają znacząco poprawić efektywność działań związanych z utrzymaniem torów wodnych oraz obsługą oznakowania nawigacyjnego. Planowane zakupy obejmują nowoczesny stawiacz pław oraz nasiębierną pogłębiarkę.

Stawiacz pław

Nowoczesny statek o długości od 27 do 30 metrów i szerokości od 8 do 10 metrów. Zaprojektowany z myślą o obsłudze oznakowania nawigacyjnego. Ma zapewnić możliwość pracy w trudnych warunkach zimowych. Dzięki klasie lodowej L1 jednostka będzie mogła samodzielnie operować w ciężkich warunkach lodowych na morzach niearktycznych. To czyni ją niezwykle uniwersalną i odporną na wyzwania zimowej żeglugi.

Statek wyposażony będzie w nowoczesny dźwig i kabestan, co pozwoli na wodowanie i wyciąganie pław oraz ich kotwic. Na pokładzie przewidziano miejsce na transport dwóch pław o wadze do 4500 kg każda, wraz z kompletnym osprzętem w postaci kotwic i łańcuchów. Zaprojektowana powierzchnia pokładu roboczego ma maksymalizować funkcjonalność jednostki, co pozwoli na sprawne realizowanie zadań w portach, na Zalewie Szczecińskim, zatokach oraz redach małych portów.

Stawiacz pław będzie obsługiwany przez załogę liczącą sześć osób, z możliwością przewozu dodatkowych ośmiu pasażerów na krótkich dystansach. Ta funkcjonalność zwiększy wszechstronność statku podczas prowadzenia prac nawigacyjnych.

Kluczowe terminy przetargowe:

  • Składanie wniosków: do 30 stycznia 2025 roku, godz. 10:30
  • Otwarcie ofert: 30 stycznia 2025 roku, godz. 11:00

Nasiębierna pogłębiarka

Drugą jednostką, której dotyczy przetarg, jest nowoczesna nasiębierna pogłębiarka. Statek o długości od 80 do 84,5 metra i szerokości do 20 metrów będzie kluczowym narzędziem w utrzymaniu torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Zdolność ładowni urobku o pojemności co najmniej 3000 m³ zapewni efektywne i szybkie usuwanie osadów.

Dzięki zaawansowanej konstrukcji pogłębiarka będzie w stanie wydobywać urobek o gęstości około 1,3 t/m³ za pomocą wleczonej rury ssącej. Wydobyty materiał będzie można usuwać na kilka sposobów, w tym za pomocą klap dennych, połączenia z nabrzeżem lub przez dyszę typu „rainbow”. Prędkość maksymalna wynosząca od 11,5 do 12,5 węzła oraz zbiorniki paliwa umożliwiające 14 dni pracy w trybie 24-godzinnym gwarantują zdolność do długotrwałych operacji bez częstych przerw na tankowanie.

Kluczowe terminy przetargowe:

  • Składanie wniosków: do 25 lutego 2025 roku, godz. 10:30
  • Otwarcie ofert: 25 lutego 2025 roku, godz. 11:00c

Nowe jednostki mają nie tylko zwiększyć efektywność działań związanych z obsługą oznakowania nawigacyjnego i utrzymaniem torów wodnych, ale także dostosować flotę do współczesnych standardów technologicznych i środowiskowych.

fot: ilustracyjne, envato

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie