Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Bulk Cargo – Port Szczecin: kontrowersje i polityczne napięcia. „Hipokryzja to mało powiedziane”

Port Szczecin stał się punktem zapalnym debaty politycznej i gospodarczej na początku 2025 roku. W centrum uwagi znalazła się transakcja dotycząca spółki Bulk Cargo – Port Szczecin oraz związane z nią plany inwestycyjne i historyczne decyzje rządów poprzedników.

Minister Arkadiusz Marchewka, odpowiadający za infrastrukturę, w swoich wpisach na portalu X szczegółowo odniósł się do tej sytuacji.

Minister Marchewka wyjaśnił, że niemiecka firma Rhenus, która już wcześniej posiadała 40% udziałów w Bulk Cargo, nabyła dodatkowe udziały, stając się jej większościowym właścicielem. „Skoro mówimy o prywatnych firmach, to jasne jest, że w transakcji nie uczestniczyła spółka Skarbu Państwa” – podkreślił. Co więcej, wcześniejsze udziały Rhenus w Bulk Cargo zostały zakupione za czasów poprzednich rządów. Wzbudza to więc pytania o konsekwencję ówczesnych decyzji.

Jednym z kluczowych elementów transakcji jest zobowiązanie nowego właściciela do zainwestowania ponad 200 mln zł w rozwój terminalu, modernizację infrastruktury magazynowej oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych. Minister zaznaczył, że związki zawodowe i około 200 pracowników zdecydowanie popierali tę transakcję, dostrzegając w niej szansę na poprawę warunków pracy i stabilność zatrudnienia.

W swoim wpisie Marchewka odniósł się również do decyzji poprzednich rządów, które oddały w długoletnią dzierżawę blisko 1,5 mln m2 terenów polskich portów zagranicznym firmom z Niemiec, Belgii, Chin i innych krajów. Zauważył, że mimo posiadania narzędzia w postaci ustawy umożliwiającej pierwokup udziałów przez państwo, ani razu z niej nie skorzystano. „Hipokryzja to mało powiedziane” – stwierdził.

Minister ostro skrytykował byłego wiceministra Marka Gróbarczyka, odpowiedzialnego za porty, zarzucając mu brak zrozumienia dla obecnej sytuacji i potrzeb portów.

Planowane inwestycje nowego właściciela wyglądają obiecująco, ale wciąż budzą wątpliwości związane z udziałem zagranicznych firm w ważnej infrastrukturze.

fot: Bulk Cargo

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie