Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Nowy Okręt Ratowniczy dla Marynarki Wojennej RP – Kluczowy krok w kierunku wzmocnienia obronności

Podpisanie umowy na budowę nowego okrętu ratowniczego w ramach programu „Ratownik” to jedno z najważniejszych wydarzeń końca roku dla Marynarki Wojennej RP. Umowa została zawarta 27 grudnia 2024 roku w Gdyni i jest istotnym elementem wzmacniania bezpieczeństwa narodowego. Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz ogłosił, że cięcie blach okrętu rozpocznie się w 2025 roku, a wodowanie planowane jest na rok 2027.

Nowa jednostka specjalistyczna odegra kluczową rolę w operacjach ratowniczych, zwłaszcza w zabezpieczaniu działań okrętów podwodnych. Dzięki zaawansowanemu wyposażeniu będzie mogła nie tylko wspierać marynarzy w sytuacjach kryzysowych, ale także udzielać pomocy cywilnym jednostkom pływającym. To wielozadaniowe narzędzie zwiększy zdolności operacyjne Marynarki Wojennej RP w obliczu współczesnych zagrożeń na Bałtyku i poza nim.

Nowy okręt ratowniczy będzie również wspierać współpracę międzynarodową, zwłaszcza z państwami nadbałtyckimi, które wspólnie dążą do zapewnienia bezpieczeństwa w regionie.

Opinie polityków

Poseł Artur Szalabawka podkreśla znaczenie inwestycji w modernizację Marynarki Wojennej RP:
– Uważam, że inwestowanie w obronność kraju to coś, na czym powinniśmy się skupić, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Jeśli jednostka jest wielozadaniowa, to tym bardziej pozytywnie patrzę na takie inwestycje. W szczególności, jeśli będzie służyć do obronności okrętów podwodnych, z którymi obecnie mamy problem, to jak najbardziej popieram takie rozwiązanie – powiedział Szalabawka.

Z kolei poseł Patryk Jaskulski zwraca uwagę na geopolityczne znaczenie Bałtyku oraz potrzebę ochrony infrastruktury krytycznej:
– Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa kraju i jego obywateli, co znajduje odzwierciedlenie w rekordowym budżecie na 2025 rok, wynoszącym 4,7% PKB, przeznaczonym na obronność oraz wszechstronne inwestycje w siły zbrojne – zarówno lądowe, jak i morskie. Bałtyk staje się kluczowym obszarem geopolitycznym, nie tylko dla Polski, ale i całej Europy. W przyszłym roku rusza budowa polskich farm wiatrowych na morzu, co dodatkowo zwiększa znaczenie Bałtyku dla naszej przyszłości.

Jaskulski przypomina również o niedawnych incydentach, takich jak uszkodzenie kabla energetycznego między Finlandią a Estonią, gdzie podejrzenia padły na rosyjski tankowiec. – Takie sytuacje podkreślają konieczność wzmacniania infrastruktury krytycznej i sił morskich, zarówno w ramach współpracy NATO, jak i krajowych inwestycji w Marynarkę Wojenną RP – zaznacza poseł.

Program modernizacji Marynarki Wojennej RP

Nowy okręt ratowniczy to element szerszego planu rozwoju Marynarki Wojennej RP, w skład którego wchodzą m.in. budowa wielozadaniowych fregat (projekt MIECZNIK) oraz niszczycieli min (projekt KORMORAN II). Wszystkie te jednostki powstają w polskich stoczniach, co wspiera krajowy przemysł zbrojeniowy oraz przyczynia się do rozwoju narodowego potencjału obronnego.

Jak podkreśla wicepremier Kosiniak-Kamysz, nowy okręt będzie jednym z filarów współpracy w regionie Morza Bałtyckiego:
– Współdziałanie państw nadbałtyckich i zwiększenie aktywności operacyjnej na Bałtyku są niezbędne w kontekście zagrożeń w regionie. Nowe inwestycje, takie jak okręt ratowniczy, są odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z bezpieczeństwem, a także dowodem na to, że Polska stawia na modernizację i rozwój swojej floty wojennej.

Patriotyzm gospodarczy i nowe wyzwania

Budowa okrętu w ramach programu Ratownik odbędzie się w krajowych stoczniach przy współudziale polskiego przemysłu. To nie tylko krok w kierunku zwiększenia niezależności obronnej, ale także przykład patriotyzmu gospodarczego.

W obliczu współczesnych zagrożeń, takich jak ataki na infrastrukturę krytyczną czy napięcia geopolityczne w regionie, Polska rozwija zdolności Marynarki Wojennej, aby sprostać nowym wyzwaniom i skutecznie chronić swoje interesy na Bałtyku. Program „Ratownik” to symboliczne, ale niezwykle ważne posunięcie, które przyczynia się do budowy nowoczesnych i efektywnych sił morskich.

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie