Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Szczecin – Świnoujście podsumowuje 2024 rok

Rok 2024 w portach Szczecin i Świnoujście minął pod znakiem dynamicznych zmian, znaczących inwestycji oraz ambitnych planów na przyszłość. Wprowadzone projekty i pokonanie spadkowych trendów pozwoliły spojrzeć na miniony rok z umiarkowanym optymizmem, mimo wyzwań stojących przed sektorem morskim.

Port Szczecin kontynuował swoją strategię modernizacji i rozwoju. Kluczowe projekty obejmowały:

  • Rozbudowę sektora Off-shore Wind, wspierając rozwój odnawialnych źródeł energii.
  • Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, mający zwiększyć możliwości przeładunkowe i konkurencyjność portów.
  • Modernizację nabrzeży w Szczecinie i rozwój infrastruktury portowej, w tym drugie stanowisko w terminalu LNG.
  • Realizację projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, wspierających ekologiczne i innowacyjne rozwiązania.

– Nasze działania w 2024 roku miały na celu nie tylko zwiększenie przepustowości portów, ale również dążenie do bardziej zrównoważonego i zielonego rozwoju- podkreśla zarząd portu.

Spadek z optymizmem w tle

Rok 2024 zakończył się przeładunkiem na poziomie 32,3 mln ton, co oznacza spadek o 8,5% w porównaniu do 2023 roku. Mimo tego wyniku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podkreśla pozytywne aspekty.

– Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy- wyjaśnia Jarosław Siergiej, prezes zarządu.

Trudności w przeładunkach były związane głównie z zakończeniem importu węgla z Rosji, wynikającym z embarga, oraz spadkiem tranzytu ukraińskich towarów. Te czynniki spowodowały spadki przeładunków od końca 2022 roku, które utrzymywały się przez cały 2023 rok i pierwsze półrocze 2024. Dopiero w drugiej połowie roku udało się zahamować tę tendencję.

Zarząd portów z nadzieją patrzy na rok 2025. Wzrost oczekiwany jest w sektorze paliw, w tym gazu LNG. W pierwszych tygodniach stycznia zaplanowano pięć dostaw LNG, z czego cztery przypłyną z USA, a jedna z Kataru.

Optymizmem napawa również wzrost przeładunków drobnicy promowej, szczególnie przewozów ro-ro, które stanowią niemal połowę całkowitych przeładunków portu. Po kilku latach spadków w tym segmencie, rok 2024 przyniósł odbicie.

fot: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie