Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji budowy toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. V etap budowy obejmuje niespełna kilometrowy odcinek toru wodnego, który zostanie pogłębiony, aby umożliwić bezpieczną i efektywną żeglugę.
Jest to kluczowy krok w realizacji zapowiedzi nowego rządu, dotyczący dokończenia inwestycji.
– Jest to etap V budowy. To realizacja robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg o długości ok. 1 km, to jest od punktu P2 (zlokalizowanego w miejscu rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego) do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Ten odcinek nie był wcześniej objęty Programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – podkreśliła Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni
Jak dodała, ostatniego dnia grudnia ub. roku na platformie Urzędu Morskiego w Gdyni opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku od punktu P1 do punktu Port wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
Tor wodny, zgodnie z założeniami, ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów na odcinku od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do mostu Unii Europejskiej w Elblągu. Dodatkowo plan zakłada umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Elbląski samorząd planuje wykorzystać otwarcie miasta na Bałtyk do rozwoju infrastruktury portowej i okołoportowej. Władze miasta liczą na wsparcie unijne, które pomoże sfinansować kluczowe inwestycje, takie jak budowa nowych terminali przeładunkowych oraz modernizacja dróg. Renegocjacje z Komisją Europejską mają zakończyć się w marcu 2025 roku. Jeśli zakończą się powodzeniem, Elbląg zyska nie tylko nowe możliwości transportowe, ale także impuls do gospodarczego rozwoju regionu.
Droga wodna przez Zalew Wiślany była jedną z kluczowych inwestycji strategicznych poprzedniego rządu. Jednak niespełna kilometrowy odcinek prowadzący do portu w Elblągu nie został uwzględniony w pierwotnym programie. Władze centralne oczekiwały, że fragment ten zrealizuje samorząd. Po zmianie rządu, koalicja zdecydowała się na kontynuację budowy i wzięcie na siebie odpowiedzialności za dokończenie brakującego odcinka.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi około 23 km. Władze Elbląga, przy wsparciu rządu i funduszy unijnych, planują maksymalnie wykorzystać ten potencjał, aby przyciągnąć inwestorów i ożywić lokalną gospodarkę.
fot: Port Elbląg