Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji budowy toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. V etap budowy obejmuje niespełna kilometrowy odcinek toru wodnego, który zostanie pogłębiony, aby umożliwić bezpieczną i efektywną żeglugę.

Jest to kluczowy krok w realizacji zapowiedzi nowego rządu, dotyczący dokończenia inwestycji.

– Jest to etap V budowy. To realizacja robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg o długości ok. 1 km, to jest od punktu P2 (zlokalizowanego w miejscu rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego) do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Ten odcinek nie był wcześniej objęty Programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – podkreśliła Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni

Jak dodała, ostatniego dnia grudnia ub. roku na platformie Urzędu Morskiego w Gdyni opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku od punktu P1 do punktu Port wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.

Tor wodny, zgodnie z założeniami, ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów na odcinku od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do mostu Unii Europejskiej w Elblągu. Dodatkowo plan zakłada umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Elbląski samorząd planuje wykorzystać otwarcie miasta na Bałtyk do rozwoju infrastruktury portowej i okołoportowej. Władze miasta liczą na wsparcie unijne, które pomoże sfinansować kluczowe inwestycje, takie jak budowa nowych terminali przeładunkowych oraz modernizacja dróg. Renegocjacje z Komisją Europejską mają zakończyć się w marcu 2025 roku. Jeśli zakończą się powodzeniem, Elbląg zyska nie tylko nowe możliwości transportowe, ale także impuls do gospodarczego rozwoju regionu.

Droga wodna przez Zalew Wiślany była jedną z kluczowych inwestycji strategicznych poprzedniego rządu. Jednak niespełna kilometrowy odcinek prowadzący do portu w Elblągu nie został uwzględniony w pierwotnym programie. Władze centralne oczekiwały, że fragment ten zrealizuje samorząd. Po zmianie rządu, koalicja zdecydowała się na kontynuację budowy i wzięcie na siebie odpowiedzialności za dokończenie brakującego odcinka.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi około 23 km. Władze Elbląga, przy wsparciu rządu i funduszy unijnych, planują maksymalnie wykorzystać ten potencjał, aby przyciągnąć inwestorów i ożywić lokalną gospodarkę.

fot: Port Elbląg

Zobacz podobne

ORLEN Petrobaltic: milion złotych oszczędności na logistyce morskiej

PL

Grupa Azoty: z 2 tys. do 20 tys. ton wzrosły jednorazowe dostawy soli potasowej do Polic

PL

ZUT: program Edu-Fish – nowoczesne kształcenie w rybactwie i ichtiologii szansą dla młodych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie