Polski Portal Morski
Porty Ważne

Burza wokół Bulk Cargo. Mamy komentarz Portów Szczecin – Świnoujście

Sprawa sprzedaży udziałów spółki Bulk Cargo niemieckiej firmie Rhenus wywołała burzę. Oskarżenia o „sprzedaż portu Niemcom”, rzucane przez byłego ministra Marka Gróbarczyka, spotkały się z ostrą reakcją jego następcy Arkadiusza Marchewki. Jakie jest stanowisko Portu Szczecin – Świnoujście w tej sprawie?

W centrum sporu znalazł się dokument podpisany 23 listopada 2023 roku, który według Marchewki, dowodzi że decyzja o rezygnacji z prawa pierwokupu należała do poprzedniego rządu.

Geneza konfliktu: decyzja o pierwokupie

Z ujawnionych dokumentów wynika, że firma Bulk Cargo zwróciła się do rządu PiS 7 września 2023 roku z pytaniem o zamiar skorzystania z prawa pierwokupu udziałów. W odpowiedzi, podpisanej przez Marka Gróbarczyka 23 listopada, stwierdzono, że realizacja prawa pierwokupu „wydaje się nieuzasadniona”. Na tej podstawie firma Rhenus, która wcześniej posiadała 40% udziałów w Bulk Cargo, stała się większościowym udziałowcem spółki.

Rhenus zobowiązał się zainwestować ponad 200 mln zł w modernizację infrastruktury portowej, co poparły związki zawodowe oraz pracownicy Bulk Cargo, widząc w transakcji szansę na rozwój portu.

Minister Arkadiusz Marchewka, komentując sprawę na portalu X, podkreślił, że transakcja dotyczyła wyłącznie prywatnych firm, a Skarb Państwa nie był jej stroną.

– Jedyną możliwością walki z kłamstwem jest prawda. Wszystko jest w dokumentach, a te nie pozostawiają złudzeń – napisał Marchewka, oskarżając poprzedników o nieuzasadnione rozgrywanie sprawy w debacie publicznej.

Wysłaliśmy prośbę do posła Marka Gróbarczyka i wicepremiera Arkadiusza Marchewki o komentarz w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź.

Jak to działa?

Co na tę polityczną burzę Port Morski Szczecin – Świnoujście?

– Jeśli ktoś nie pracuje w porcie albo w firmie związanej z jego działalnością, to nie ma w tym nic dziwnego, że nie zastanawia się nad pracą portu i nad jej charakterem. Nawet wielu szczecinian nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób pracuje port. Port to zarządca terenu i nabrzeży, który przygotowuje ten teren w taki sposób, żeby był atrakcyjny inwestycyjnie i na tym terenie operują portowe spółki, którym teren jest przez port dzierżawiony na bardzo restrykcyjnych, konkretnych zasadach, opartych o regulacje państwowe – wyjaśnia Weronika Gocłowska, rzeczniczka Portu Szczecin – Świnoujście.

Co istotne, jak podkreśliła rzeczniczka, port nie sprzedaje swoich terenów, lecz jedynie je dzierżawi.

– Port nie sprzedaje terenów, tylko je wynajmuje, nie oddaje za darmo, dzierżawi za pieniądze spółkom portowym, które na tych terenach prowadzą działalność portową. Ważną rzeczą jest fakt, że w skład dzierżawy, co do zasady, nie wchodzą nabrzeża. Nabrzeża są dobrem wspólnym, do którego dostęp w porcie mają wszyscy – zaznacza.

Rzeczniczka zaapelowała również o oddzielenie działalności portowej od politycznych potyczek.

– Port prowadzi działalność biznesową, która wymaga skupienia, dużego spokoju i atrakcyjności inwestycyjnej. Na pewno nie wymaga bycia przedmiotem potyczek politycznych – mówi w rozmowie z Polską Morską Gocłowska.

Polityka a gospodarka – komentarz do przyszłości portu

Eksperci zgadzają się, że szczeciński port potrzebuje inwestycji, aby utrzymać konkurencyjność w regionie. Spadki przeładunków węgla i stabilne, ale niewystarczające wzrosty w innych kategoriach, takich jak drewno czy LNG, wskazują na potrzebę modernizacji infrastruktury i rozszerzenia oferty portowej. Transakcja z Rhenus może być szansą na poprawę sytuacji, ale jej medialna otoczka budzi obawy o przyszłość tego kluczowego dla regionu obiektu. Decyzja o rezygnacji z pierwokupu przez poprzedni rząd PiS, a także brak jednoznacznego stanowiska w tej sprawie w kampanii wyborczej, stawiają pytania o priorytety polityki morskiej w Polsce.

Fot. Bulk Cargo

Zobacz podobne

Polenergia: zawarto umowy na narzuty kamienne na budowach farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3

PL

Grupa Azoty chce integrować działalność logistyczną i zarabiać na usługach zewnętrznych

PL

Wiceprezes NFOŚiGW zapowiada wniosek do KE o rewizję programu FEnIKS

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie