Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Terminal LNG w Świnoujściu zabezpiecza połowę polskiego rynku gazu

Otwarcie trzeciego zbiornika oraz drugiego nabrzeża to ważny krok w kierunku zapewnienia Polsce pełnej niezależności energetycznej. 

Minister Przemysłu Marzena Czarnecka podkreśliła w swoim wystąpieniu, że zakończona w grudniu 2024 r. inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Polski. Zapewni nam bezpieczeństwo i samowystarczalność – powiedziała Czarnecka.

– Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to kolejny dowód na to, że Polska konsekwentnie realizuje swoją strategię dywersyfikacji dostaw gazu i wzmacnia swoje bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się jeszcze bardziej niezależni, co ma kluczowe znaczenie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i daje gwarancję elastyczności dostaw – uważa szefowa resortu przemysłu.

Zdjęcia: ZUW, Facebook

Podobne stanowisko zajął Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, przypominając o długoterminowych korzyściach płynących z inwestycji. Zaznaczył też, że inwestycje takie jak terminal w Świnoujściu są realizowane w trudnych warunkach, ale ich strategiczne znaczenie jest nieocenione.

– Bezpieczeństwo energetyczne ma wymiar gospodarczy, ale daje nam też niezależność w znaczeniu politycznym, militarnym. Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to wynik długofalowej strategii państwa polskiego, której celem jest budowanie silnej, zrównoważonej i elastycznej infrastruktury energetycznej, zapewniającej dostawy gazu ziemnego do Polski z wielu alternatywnych źródeł i kierunków – podkreślił Wrochna.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka mówił o nowych możliwościach operacyjnych, jakie daje rozbudowa. Podkreślił również, że rozwój polskich portów, w tym Świnoujścia, wpisuje się w szerszy plan inwestycyjny rządu.

– Dzięki nowemu pirsowi będzie można przeładowywać gaz na inne statki – wyjaśnił. Polskie porty rozwijają się najszybciej w Unii Europejskiej. Rząd o 30 proc. zwiększył wydatki na rozwój portów, co wspiera nie tylko infrastrukturę LNG, ale także rozwój morskiej energetyki wiatrowej – zaznaczył Marchewka.

fot: Gaz-System

Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hinc, przedstawił konkretne liczby obrazujące potencjał rozbudowanego terminala.

– Od 1 stycznia 2025 r. możliwości regazyfikacyjne Terminala LNG w Świnoujściu wynoszą 8,3 mld m³ rocznie, co pozwala zabezpieczyć połowę polskiego rynku gazu – powiedział Hinc.

Według Hinca, trzy zbiorniki terminala umożliwiają zmagazynowanie ilości gazu odpowiadającej tygodniowemu zapotrzebowaniu Polski.

– Terminal LNG w Świnoujściu, polskie gazowe okno na świat, to istotny element realnej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski – dodał Hinc.

Wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski podkreślił znaczenie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu dla regionu i całego kraju. Zwrócił uwagę, że zakończona inwestycja nie tylko wzmacnia pozycję regionu na mapie gospodarczej Polski, ale również podkreśla strategiczne znaczenie Świnoujścia jako kluczowego punktu na energetycznej mapie Europy.

– Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu – jednej z kluczowych inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju – została oficjalnie zakończona. Terminal LNG to symbol nowoczesności i niezależności energetycznej. Gratuluję wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu – od planowania, przez budowę, po uruchomienie. To wspólny sukces, który otwiera nowe perspektywy dla województwa zachodniopomorskiego i całej Polski.

W wydarzeniu wzięła także udział Prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska. W swoim przemówieniu, zaznaczyła, że sukces terminala jest wynikiem współpracy ponad podziałami politycznymi.

Rozbudowa Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego to koszt ponad 1,7 mld zł, z czego 461 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne. Zrealizowane prace obejmowały m.in. budowę trzeciego zbiornika, drugiego nabrzeża oraz zwiększenie liczby regazyfikatorów SCV, co znacząco zwiększa elastyczność i wydajność terminala. Dzięki nowym funkcjonalnościom możliwe jest bunkrowanie statków, transhipment oraz obsługa większych wolumenów gazu LNG.

Zobacz podobne

Czy cła zagrożą bilionowym inwestycjom? Współpraca handlowa USA i UE w kryzysie

LK

2,5 miliona pracowników w oczekiwaniu. Związki zawodowe i pracodawcy nadal bez porozumienia

LK

Okręt podwodny „Sokół” zostanie udostępniony zwiedzającym

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie