W gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. trwają zaawansowane prace nad budową nowoczesnych statków Windcat 61 i Windcat 62. Obie jednostki z serii MK5, zaprojektowane przez firmę Windcat, są już na wodzie, co oznacza kolejny krok w rozwoju floty wspierającej morską energetykę wiatrową w Polsce. Jak poinformowała firma FRS Windcat Polska, statki będą gotowe do eksploatacji w drugiej połowie 2025 roku.
Windcat 61 i Windcat 62 to statki z serii MK5, które powstały w odpowiedzi na rosnące potrzeby branży offshore wind. Najnowsze jednostki oferują znacznie większe możliwości w porównaniu do swoich poprzedników. Zwiększona przestrzeń ładunkowa, o powierzchni 80 m² na płaskim pokładzie dziobowym oraz dodatkowe 70 m² ładowni, pozwolą na transport większej ilości załóg i materiałów. Oprócz tego zoptymalizowany kształt kadłuba zapewni wyższy komfort podróży oraz zdolność do pracy nawet na bardziej oddalonych farmach wiatrowych.
Projekt MK5 bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas eksploatacji wcześniejszych serii MK3.5H2 i MK4. Dzięki długości 27,4 metra i szerokości 8,8 metra nowe jednostki oferują lepszą stabilność oraz bezpieczeństwo na morzu.
Statki Windcat 61 i Windcat 62 są przystosowane do napędu zarówno tradycyjnym paliwem MGO. Jednostki te są w stanie przewozić na pokładzie aż 458 kg wodoru, co umożliwia znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo statki są określane jako „hydrogen ready”, co oznacza możliwość ich dalszej adaptacji do w pełni wodorowego napędu w przyszłości.
Kolejną innowacją zastosowaną na tych jednostkach jest opatentowany system WindGrip, który zwiększa bezpieczeństwo załogi podczas transferów oraz jednocześnie redukuje zużycie paliwa.

FRS Windcat Polska, będąca częścią międzynarodowego aliansu FRS i Windcat, odgrywa kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Firma, działająca na rynku od 2018 roku, korzysta z ponad 21-letniego doświadczenia w sektorze offshore wind i zarządza flotą blisko 60 jednostek do transferu załóg (CTV) na terenie Europy.
Lokalny zespół w Polsce jest zaangażowany w rozwój projektów oraz szkolenie wysoko wykwalifikowanych marynarzy, którzy już teraz zdobywają doświadczenie na statkach europejskiej floty Windcat.
Oficjalny komunikat FRS Windcat Polska
„Wchodząc w Nowy Rok z radością możemy się podzielić z Wami nowiną, że oba nasze nowo budowane statki są już na wodzie! Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, zaprojektowanego przez Windcat. Najnowsza seria statków została zaprojektowana uwzględniając zmieniające się potrzeby i wymagania branży offshore wind. Posiada ona większy pokład ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i większe zdolności morskie oraz transferowe. Statki są przystosowane do wykorzystania jako źródło napędu zarówno MGO jak i wodoru. Wykorzystanie wodoru pozwala na znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Statki są również wyposażony w opatentowany przez Windcat system WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów jak i redukcję spalania paliwa.”
Jednostki już wkrótce będą one wspierać rozwój polskich projektów offshore wind, przyczyniając się do transformacji energetycznej kraju.
fot: FRS Windcat