Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Po awarii śluzy na przekopie mierzei przeprawa działa w trybie „ręcznym”

Po awarii śluzy na przekopie przez Mierzeję Wiślaną, do której doszło w połowie stycznia br., przeprawa działa w trybie „ręcznym” – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszym powiadomieniu.

Do awarii śluzy kanału żeglugowego na przekopie przez Mierzeję Wiślaną doszło 16 stycznia br. Kilka dni później dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska poinformowała, że powodem awarii był „splot wyjątkowo niekorzystnych kwestii, czyli bardzo wysokiego stanu wody i niekorzystnego kierunku wiatru”.

W dniach, kiedy doszło do awarii śluzy na Bałtyku panował sztorm i cofka. W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło wtedy do awarii na skutek zalania elektroniki – poinformowała we wtorek rzeczniczka UMG Magdalena Kierzkowska. Wyjaśniła, że przeprawa nadal działa w trybie „ręcznym”, co oznacza, że przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji.

„Trwają natomiast prace, polegające na docelowym przywróceniu normalnego funkcjonowania wszystkich mechanizmów” – zapewniła.

Pytana, jakie działania zostaną podjęte, żeby w przyszłości nie dochodziło do takich awarii, Kierzkowska odpowiedziała, że trwają uzgodnienia z serwisantami oraz analizy w zakresie ewentualnych koniecznych do przeprowadzenia prac.

Po awarii śluzy statek Tanais, który miał wypłynąć z ładunkiem do Hamburga, utknął na przekopie Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego. Wypłynął w dalszą drogę po kilkunastu godzinach po „ręcznym” otwarciu przeprawy.

Kanał żeglugowy, będący częścią drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września 2023 r.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. 

Zobacz podobne

Czy cła zagrożą bilionowym inwestycjom? Współpraca handlowa USA i UE w kryzysie

LK

2,5 miliona pracowników w oczekiwaniu. Związki zawodowe i pracodawcy nadal bez porozumienia

LK

Okręt podwodny „Sokół” zostanie udostępniony zwiedzającym

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie