Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Modernizacja Marynarki Wojennej i incydent z zaginionym transportem min kluczowymi tematami w sejmie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, w ramach pytań bieżących, wiceminister obrony narodowej Paweł Zalewski przedstawił szczegóły dotyczące rozwoju polskiej Marynarki Wojennej oraz udziału Polski w natowskiej operacji „Bałtycka Warta”. Dodatkowo, poruszono kwestię incydentu z lipca 2024 roku, kiedy zagubiono transport min przeciwpancernych.

Modernizacja Marynarki Wojennej – priorytet MON

Wiceminister Paweł Zalewski podkreślił, że proces modernizacji Marynarki Wojennej, choć długotrwały, w ostatnich latach znacząco przyspieszył.

– Głównym celem modernizacji marynarki wojennej jest osiągnięcie kluczowych zdolności w poszczególnych systemach: rażenia, przetrwania, ochrony wojsk, rozpoznania oraz logistycznego zabezpieczenia działań. Umożliwi to realizację priorytetowych zadań MW na morzu oraz z morza zarówno w rejonie Morza Bałtyckiego, jak i poza nim – mówił.

Jak zaznaczył, MON realizuje obecnie umowy na budowę nowoczesnych jednostek, takich jak fregaty rakietowe typu Miecznik, okręty rozpoznania radiolokacyjnego Delfin, niszczyciele min Kormoran II, okręt ratowniczy „Ratownik” oraz dywizjony ogniowe NSM.

– Dodatkowo planuje się pozyskanie m.in. okrętów podwodnych typu Orka, korwet wielozadaniowych, systemów autonomicznych, a także zintegrowanych systemów ochrony sił morskich Ostryga – komentował wiceszef resortu obrony.

Modernizacji mają podlegać również istniejące jednostki, takie jak korweta patrolowa „Ślązak” czy małe okręty rakietowe. Zalewski zaznaczył również, że MON planuje inwestycje w infrastrukturę portową, magazynową i teleinformatyczną.

Paweł Zalewski odniósł się również do natowskiej operacji „Bałtycka Warta”, która została uruchomiona w styczniu 2025 roku na wniosek Polski. Marynarka Wojenna wydzieliła żołnierzy i sprzęt, by wesprzeć ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim.

– Inspektorat Marynarki Wojennej bierze udział w analizach i pracach planistycznych prowadzonych przez dowództwo operacyjne – wyjaśniał wiceminister.

Zagubiony transport min

Duże zainteresowanie posłów wzbudził incydent z lipca 2024 roku, kiedy podczas transportu zaginęło ponad 200 min przeciwpancernych. Miny, które ostatecznie odnaleziono w centrum logistycznym, były przewożone w stanie nieuzbrojonym. W sprawie głos zabrał wiceminister Cezary Tomczyk.

– Osoby odpowiedzialne za rozładunek i przyjęcie środków bojowych do ewidencji nie zameldowały o fakcie braku mienia swoim przełożonym. Wcześniej jeden z żołnierzy poświadczył nieprawdę, stwierdzając, że transport przebiegł bez zakłóceń – mówił Tomczyk. Podkreślił również, że nadzór cywilny i wojskowy szybko wykrył nieprawidłowości, co doprowadziło do wszczęcia śledztwa i kontroli procedur.

Obecnie Prokuratura Okręgowa w Poznaniu prowadzi śledztwo, a zarzuty postawiono czterem żołnierzom. MON wprowadziło dodatkowe szkolenia i przegląd stanów magazynowych, aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.

wiceminister Paweł Zalewski zapowiedział, że w MON rozpoczęły się prace nad opracowaniem nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego oraz koncepcji bezpieczeństwa morskiego, które uwzględnią zmieniające się warunki geopolityczne.

– Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa Polski na Bałtyku i budowa nowoczesnej, skutecznej Marynarki Wojennej – podkreślił.

Przyspieszenie prac nad nową strategią bezpieczeństwa morskiego daje nadzieję, że Polska skutecznie dostosuje się do zmieniających się realiów geopolitycznych, zapewniając ochronę zarówno swoich interesów, jak i infrastruktury krytycznej na Bałtyku. 

fot: NATO, portal X

Zobacz podobne

Erbud zbuduje dla Equinora bazę serwisową dla morskich farm wiatrowych w Łebie

PL

5 milionów ton ropy naftowej z podmorskiego złoża ORLEN Petrobaltic 

PL

Kajakarz uszedł cało z paszczy wieloryba u wybrzeży Patagonii

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie