Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty Ważne

„Chcemy, aby dostrzeżono nasz potencjał”. Apel prezesa portu w Kołobrzegu

Polska gospodarka morska kojarzy się głównie z dużymi portami – Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście. To tam notuje się rekordowe przeładunki i realizuje wielkie inwestycje infrastrukturalne. Tymczasem małe porty, choć mają skromniejsze możliwości, pełnią istotną rolę w systemie transportowym i gospodarczym kraju. Wciąż jednak brakuje im odpowiedniego wsparcia i strategii rozwoju – to jeden z wątków ostatniego odcinka podcastu Polska Morska.

Polska Morska rozmawia z Prezesem Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, Arturem Lijewskim. Prezes podkreśla, że przez lata małe porty były pomijane w krajowej polityce gospodarki morskiej.

— Jako kraj stanęliśmy przed wielkim wyzwaniem transformacji energetycznej i nagle okazało się, że małe porty mogą odegrać w tym kluczową rolę – zarówno w zakresie obsługi morskich farm wiatrowych, jak i w obszarze bezpieczeństwa – komentuje Lijewski.

Ustawa o portach i przystaniach morskich z 1996 roku stworzyła silne podstawy do rozwoju dużych portów, jednak małe porty zostały wrzucone do jednej kategorii bez wyraźnej klasyfikacji. Przez lata borykały się z wieloma problemami, od trudności własnościowych po brak systemowego wsparcia finansowego.

— Małe porty nie zostały przygotowane do postawionych przed nimi zadań. Brakowało dobrych praktyk i mechanizmów wsparcia. Musieliśmy działać na własną rękę – przejmować tereny, tworzyć ofertę inwestycyjną i szukać źródeł finansowania – dodaje.

To właśnie brak dostępu do stabilnych funduszy był i nadal jest jednym z kluczowych problemów. Podczas gdy duże porty mogą liczyć na wsparcie unijne i państwowe, małe ośrodki często muszą walczyć o każdą złotówkę.

Dalsza część artykułu pod materiałem filmowym.

Nowe możliwości – transformacja energetyczna i obronność

Jeszcze kilka lat temu temat małych portów rzadko pojawiał się w debatach publicznych. Zmieniło się to wraz z nowymi wyzwaniami, które stanęły przed Polską, zwłaszcza w obliczu wojny w Ukrainie i konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.

— Małe porty zaczynają pełnić strategiczną rolę. Obsługa morskich farm wiatrowych, transport surowców, a nawet kwestie obronności – to wszystko sprawia, że nasza rola rośnie. Nie możemy pozwolić, by zostało to zignorowane – zaznacza prezes Portu Kołobrzeg.

Kołobrzeg jako jeden z pierwszych portów w Polsce zaangażował się w obsługę ładunków zbożowych z Ukrainy, pokazując, że małe porty mogą skutecznie wspierać krajową logistykę.

— Szybko zareagowaliśmy na kryzys związany z wojną. Nasz port przyjął transporty zboża i dostarczył je dalej do Europy. To udowodniło, że możemy odgrywać ważną rolę, jeśli tylko dostaniemy odpowiednie narzędzia do działania – dodaje.

Czy jest szansa na zmiany?

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o konieczności wsparcia małych portów. Wciąż jednak brakuje jednolitej strategii ich rozwoju i mechanizmów finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

— Chcemy, aby w końcu dostrzeżono nasz potencjał. Małe porty mogą wspierać duże porty i rozwijać funkcje, na które tam brakuje miejsca. Musimy jednak mieć jasne zasady gry i stabilne finansowanie – podsumowuje Artur Lijewski.

fot: Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg

Zobacz podobne

Czy cła zagrożą bilionowym inwestycjom? Współpraca handlowa USA i UE w kryzysie

LK

2,5 miliona pracowników w oczekiwaniu. Związki zawodowe i pracodawcy nadal bez porozumienia

LK

Okręt podwodny „Sokół” zostanie udostępniony zwiedzającym

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie