Baltic Hub oraz Port Gdańsk obsłużyły pierwszy statek na nowym nabrzeżu terminala T3. To kluczowy test, który zbliża do uruchomienia całej instalacji.
Sprawdzian działania infrastruktury przeładunkowej dokonano na jednostce CMA CGM Tivoli. Testowana jednostka należy od partnera biznesowego Baltic Habu. Statek jest rocznym i ekologicznym tankowcem. Ma wymiary 205 metrów i napędzany jest LNG, co przyczynia się do redukcji śladu węglowego w środowisku.
Statek od 24 lutego znajdował się na nabrzeżu gdańskim. Wynik przeładunku to 1 474 kontenerów 20 stopniowych, dokonany przez cztery suwnice.
Film udostępnionym przez Baltic Hub pokazuje proces przeładunku:
Test instalacji pozwolił w szczególności ocenę techniczną i skoordynowanie działania nowych suwnic STS.
Start całej instalacji planowany jest na koniec września 2025 roku. Szacując przyrost przepustowości o 1,5 mln TEU, co znacząco wpłynie na zwiększenie operacyjne wszystkich terminali.
Baltic Hub, wcześniej znany jako DCT Gdańsk, rozpoczął działalność w 2007 roku. Obecnie może przeładowywać do 3 milionów TEU rocznie. Terminal składa się z dwóch głębokowodnych nabrzeży o łącznej długości 1,3 km, co pozwala na jednoczesne przyjęcie czterech statków.
Rozbudowa terminalu o trzecie głębokowodne nabrzeże rozpoczęła się w 2022 roku. W 2024 roku w terminalu przeładowano 2 242 401 TEU, co oznacza wzrost o 191 588 TEU w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
fot. Baltic Hub