Polski Portal Morski
Aktualności Technologie

PKN Orlen wybuduje huby wodorowe we Włocławku i w Płocku

PKN Orlen wybuduje w 2021 r. hub wodorowy we Włocławku, gdzie działa spółka Anwil z Grupy Orlen. Inwestycja zakłada m.in. budowę instalacji produkującej wodór w jakości paliwa transportowego. Jak zapowiada prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, podobny hub ma powstać w Płocku.

„W przyszłym roku wybudujemy we Włocławku hub wodorowy. Inwestycja zakłada budowę instalacji produkującej wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktury logistycznej oraz stacji tankowania” – zapowiedział w środę na Twitterze PKN Orlen. „Podpisaliśmy już porozumienia z samorządami będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru” – zaznaczył płocki koncern.

W innym wpisie na Twitterze prezes PKN Orlen Daniel Obajtek ocenił: „Inwestycja we Włocławku to milowy krok, który pozwoli nam zająć pozycję lidera w segmencie paliw alternatywnych”. „W kolejnym etapie wybudujemy podobny hub w rafinerii w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w naszej biorafinerii w Trzebini” – podkreślił jednocześnie w środę szef płockiego koncernu.

Pod koniec stycznia PKN Orlen podpisał z Urzędem Miasta Płocka list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem. Jak zakłada projekt, spółka ma dostarczać wodór, zapewniając w ten sposób paliwo dla transportu miejskiego, a Płock kupi autobusy niskoemisyjne przystosowane do takiego napędu.

Członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych Józef Węgrecki zapowiadał po podpisaniu listu intencyjnego z płockim samorządem, że koncern będzie chciał wykorzystywać m.in. wodór wytwarzany w Anwilu, czyli swej spółce zależnej płockiego koncernu. Jak mówił wówczas, pierwsza stacja wodoru ma powstać we Włocławku wraz hubem produkcyjnym w pierwszym kwartale 2021 r. Dodał przy tym, że w przyszłości płocki koncern będzie mógł też produkować wodór na farmach wiatrowych zlokalizowanych na Bałtyku – w elektrolizerach, poza szczytem.

„Generalnie wodór jest paliwem przyszłości, o tym mówią już głośno wszyscy, także w Europie. Tu rozwój idzie bardzo szybko. Rośnie sprawność elektrolizerów i przesyłu wodoru gazociągami. Uważam, że mamy szansę być w czołówce” – mówił m.in. Węgrecki w styczniu podczas XXVI Sympozjum Naukowo-Technicznego CHEMIA 2020, zorganizowanego przez BMP, wydawcę m.in. czasopisma „Chemia Przemysłowa” i portalu kierunekCHEMIA.pl.

Z początkiem tego roku PKN Orlen informował, że Grupa Orlen wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych. Jak podkreślał koncern, rozwijana jest tam również technologia magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego. Przypominał zarazem, iż „zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, samorządy będą zobowiązane do konsekwentnego zwiększania udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie realizującej usługi publiczne”.

„Paliwa wodorowe w Polsce, obecnie znajdujące się przede wszystkim w fazie testowej, jednak po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim” – zwracał uwagę płocki koncern, informując wcześniej o swych planach obejmujących paliwa alternatywne.

W październiku 2019 r. podobny listy intencyjny, jak w Płocku – o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem – PKN Orlen podpisał z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

Koncern informował wówczas, że podjął decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wyjaśniał, że instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe, a rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 r.

Z kolei w grudniu 2019 r. PKN Orlen i Pesa podpisały list intencyjny o współpracy, która obejmie m.in. badania w celu opracowania przez spółkę z Bydgoszczy pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych.

źródło: PAP

Zobacz podobne

Nawet 10 tysięcy złotych w branży morskiej. Doradzamy, jakie kierunki wybrać

BS

Dostawy gazu ziemnego z USA zdominowały Terminal LNG w Świnoujściu

AB

Roboty i drony rewolucjonizują sektor logistyki. Mamy komentarz eksperta

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie