Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych – dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo – co ciekawe – o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy „Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego”.
Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.
Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?”
- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. – z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego – a obecnie do 14 czerwca 2024 r. – poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.
Źródło https://www.trojmiasto.pl fot. Port Gdynia