6 kwietnia 1910 roku szkolny żaglowiec niemieckiej marynarki handlowej „Prinzess Eitel Friedrich” – późniejszy „Dar Pomorza” wyszedł z Hamburga w dziewiczy rejs do Kristiansand i Antwerpii.
Statek zbudowała w roku 1909 hamburska stocznia Blohm & Voss. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi zmieniając w 1926 roku jego nazwę na „Colbert”.
W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej, jako następca wysłużonego już „Lwowa”.
Fregata otrzymała wówczas nazwę „Dar Pomorza”, dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa.
Pierwszym kapitanem „Daru Pomorza” był Konstanty Maciejewicz, ostatnim – Tadeusz Olechnowicz.
Żaglowiec odbył 102 rejsy szkolne, przepływając ponad pół miliona mil morskich, jako pierwszy statek w dziejach polskiej bandery handlowej opłynął świat dookoła.
16 listopada 1982 roku Wyższa Szkoła Morska w Gdyni przekazała żaglowiec Centralnemu Muzeum Morskiemu.
Po adaptacji dla celów muzealnych został on udostępniony do zwiedzania 27 maja 1983 roku. Następcą „Daru Pomorza” został „Dar Młodzieży”.
Zachęcamy do wirtualnego spaceru: https://wmm.nmm.pl/virtualtour/dar-pomoza/tour.html
źródło:Infomare/ zd:Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
1 komentarz
Dobrze, że można obejrzeć jakieś archiwalne nagrania i materiały jak np.: https://cyfrowa.tvp.pl/video/sport-i-sportowcy,operacja-zagiel-82,58348245