Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Polska Morska TV Porty Ważne

Pomorze Zachodnie technologiczno-energetycznym hubem Rzeczpospolitej!

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, modernizacja toru wodnego do 12,5 m, budowa Polimerów Police, drogi ekspresowej S10, obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic – te wszystkie projekty, z których część jest już realizowana – zdaniem Mateusza Morawieckiego, premiera polskiego rządu sprawią, że Pomorze Zachodnie stanie się technologiczno-energetycznym hubem Rzeczpospolitej.

Mateusz Morawiecki, premier polskiego rządu wraz z wiceministrem infrastruktury Markiem Gróbarczykiem oraz Joachimem Brudzińskim, europosłem, b. wicemarszałkiem Sejmu uczestniczyli w briefingu prasowym w szczecińskim porcie, przy elewatorze Ewa. Tematem konferencji była gospodarka Pomorza Zachodniego w perspektywie Polskiego Ładu, rządowego społeczno-gospodarczego programu rozwoju.   

Obwodnica zachodnia, polimery Police, terminal LNG…

– „Szczecin i Pomorze Zachodnie to polska racja stanu” a my konsekwentnie dowodzimy, że śp. prezydent profesor Lech Kaczyński wypowiadając te słowa miał rację – podkreślił Mateusz Morawickie, premier RP. – Do wielkich inwesty6cji potrzeba sprawnej infrastruktury, dobrych dróg, linii kolejowych. Już trwa rozbudowa terminalu LNG, który jest jednym z głównych miejsc dostaw gazu. Przygotowujemy się do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina o długości ponad 50 km i najdłuższym ponad 5-kilometrowym tunelem w Polsce. To przedsięwzięcie będzie kosztowało 5,5 mld zł.   

Premier zapewnił, że minister finansów ujął tę inwestycję w Krajowym Programie Budowy Dróg. I tygodnie dzielą nas od ogłoszenia przetargu na budowę pierwszego etapu ringu Szczecina i Polic.

Szef rządu przypomniał, iż budowane przez Grupę Azoty i Hyundai Polimery Police to jedna z największych inwestycji chemicznych w Europie.

– Przemysł chemiczny był naszą piętą achillesową z ponad 8-milardowym deficytem e handlu zagranicznym – przyznał premier. – Ta wielka inwestycja ten deficyt zlikwiduje a w Policach będzie biło chemiczne cerce Polski. Pomorze Zachodnie to będzie hub technologiczno-energetyczny RP.

Odbudują przemysł!

Mateusz Morawiecki przypomniał niszczenie przemysłu stoczniowego, portowego w Szczecinie przez poprzedników – rząd PO-PSL, przypomniał cięcie na żyletki stoczniowych ciągów technologicznych itd.

– Odbudujemy ten przemysł, chociaż jest to zadanie co najmniej na dekadę – zapewniał. – Już po 5 latach udało się zrobić bardzo wiele.

Premier przywołał modernizację toru do głębokości 12,5 m finansowaną z budżetu państwa. Inwestycja zapewni dalszy rozwój portów Szczecin i Świnoujście.

Głębokowodny terminal kontenerowy

Szef rządu podkreślił wagę kolejnych wielkich inwestycji ujętych w Polskim Ładzie, m.in. budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wraz z dostępem od strony morza – drogi wodne prowadzące do portu zewnętrznego będą pogłębione do 17 m i poszerzone do 500 m.

– Wszelkie prace analityczne zostały wykonane. Jesteśmy gotowi na tę potężną inwestycję. Premier zapewniał, iż pogłębienie toru podejściowego do portu morskiego w Świnoujściu do 17 metrów spowodowuje, że docelowo w porcie morskim w Świnoujściu powstanie możliwości rozładowywania kontenerów w ilości ok. 1,5 mln TEU rocznie.

Zdaniem premiera skutkiem powstania głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu będzie przejęcie części morskiego handlu międzynarodowego z portów niemieckich i holenderskich.

– To obecnie trwający i postępujący proces, którego głównym beneficjentem jest aktualnie port w Gdańsku, ale …i tutaj udowodnimy, że także to jest możliwe. Na zachodnim Pomorzu” – zaznaczył szef rządu.

Planowane i realizowane inwestycje tworzą spójną całość, są potrzebne. Pamiętajmy, że 90 proc. ładunków w globalnym handlu transportowanych jest drogą morską.

S10, inwestycja lokalne, tarcza antykryzysowa

Pomorze Zachodnie potrzebuje lepszej komunikacji. – Bardzo ważna dla przedsiębiorców i mieszkańców Pomorza Zachodniego jest droga S10, skróci połączenie z centrum kraju, z Warszawą – kontynuował premier.

Ale Polski Ład to także tysiące mniejszych lokalnych inwestycji w każdej ze 113 gmin i 18 powiatów.

– Na program inwestycji lokalnych tego regionu zaplanowaliśmy dziesiątki miliardów złotych. Zwielokrotniamy te inwestycje na pożytek Pomorza i Rzeczpospolitej – zapewniał szef rządu.

Na koniec przypomniał, że w ramach tarczy antykryzysowej w okresie pandemii przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego otrzymali ponad 8,3 mld zł rządowego wsparcia.

– Dzięki temu udało się ochronić setki tysięcy miejsc pracy – dodał. 

Premier przyznał, że są problemy dotyczące budowy Baltic Pipe w związku z zastrzeżeniami Duńczyków. W jego przekonaniu realizacja inwestycji w dłuższej perspektywie nie jest zagrożona.

Szef rządu zwrócił się również do uczestniczących w konferencji parlamentarzystów, wojewody, radnych samorządowych tego ugrupowania, przedsiębiorców. Podziękował wszystkim za zaangażowanie i pracę na rzecz regionu, gospodarki, społeczności lokalnej.

Pomorze Zachodnie – polska racja stanu!

– Jako szczecinianin z wyboru, zakochany w tym mieście, cieszę się do Szczecina przyjeżdża premier rządu i mówi o sukcesach polskiej gospodarki na Pomorzu Zachodnim, i o kolejnych planowanych tu inwestycjach – mówił Joachim Brudziński, obecny europoseł, były wicemarszałek Sejmu.

Brudziński przypomniał czasy rządów poprzedników, niszczenie przemysłu tego regionu, likwidację stoczni, skandal związany z katarskim inwestorem, blokowanie budowy tunelu pod Świną.

– Przedstawiciele rządu PO i PSL przyjeżdżali do Szczecina, rozkładali ręce i mówili, że niczego nie będzie, że nie ma pieniędzy… – wspominał Brudziński.

Za premierem przywołał słowa prezydenta Lecha Kaczyńskiego rozumiejącego rolę tego regionu dla Polski.  Podkreślił jednocześnie, że Pomorze Zachodnie nie ma barw partyjnych.

– Działamy przede wszystkim na rzecz naszego regionu, całego Pomorza Zachodniego – kontynuował europoseł. – Realizujemy takie inwestycje, jak Polimery Police by wspierać również nasze ośrodki akademickie. By młodzież przyjeżdżała z kraju, ze Śląska tu się uczyć. Rozwijamy nasz region, bo nie zamierzamy być terenem rekreacyjnym dla bogatych berlińczyków.

Porty stymulatorem rozwoju!

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury podkreślił ogromne znaczenie finansowego wsparcia  ze strony rządu  dla inwestycji w obszarze gospodarki morskiej. Minister nie ma wątpliwości, iż planowany terminal kontenerowy spowoduje przekierowanie ładunków do Świnoujścia. Zaznaczył, jak ważne jest zapewnienie dostępu do terminalu od strony morza, ale zwrócił też uwagę na bardzo ważne inwestycje infrastrukturalne poprawiające drogowy, kolejowy i wodny śródlądowy dostęp do portów.

– W portach Szczecin i Świnoujście za 1,5 mld zł modernizowana jest sieć połączeń kolejowych – poinformował minister Gróbarczyk. –  Wspomniana przez pana premiera modernizacja toru zmierza do końca. Dla portu w Szczecinie oznacza ogromny rozwój, możliwość zawijania tu większych statków. Warto podkreślić, iż zespół portów mimo pandemii notuje w tej chwili blisko 18-procmetowy wzrost przeładunków.

Dla zespołu portowego równie ważne jest połączenie Odrzańską Drogą Wodną.

– Do 2023 roku zostanie zmodernizowany i podniesiony most w Podjuchach – poinformował Marek Gróbarczyk. To jedno z wąskich gardeł, które trzeba zlikwidować by Odra mogła spełniać klasę międzynarodową śródlądowych dróg wodnych. Przywracamy żeglugę na całej Odrze.

Minister zapewnił, że program Batory będzie kontynuowany a promy dla PŻM i PŻB będą budowane w polskich stoczniach. W stoczni szczecińskiej trwają prace związane z budową największego doku w tej części Europy, który powstanie na zlecenie Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. 

pj

mat. filmowy Radio Szczecin

Zobacz podobne

Wzrasta poziom Wisły w Wyszogrodzie – na miejscu są żołnierze WOT, zabezpieczono część budynków

MZ

Polski Ład to kontynuacja wielkiego kroku do odbudowy polskiej gospodarki morskiej

AB

The Ocean Race Europe Prologue: Sailing Poland wygrał wyścig Kłajpeda – Gdynia!

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie