Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty

Premier: Szczecin ze Świnoujściem staje się coraz bardziej hubem technologiczno-energetycznym Polski

W piątek w Porcie Szczecin odbyła się wspólna konferencja prasowa premiera Mateusza Morawieckiego oraz Brudzińskiego i wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka. Szef rządu zapewniał m.in., że Polski Ład jest znakomitą propozycją gospodarczo-społeczną dla Pomorza Zachodniego i zapewni ponowne uprzemysłowienie regionu i wiele inwestycji. Polski Ład dla Zachodniego Pomorza to ponowne uprzemysłowienie tego regionu, a z drugiej strony tysiące mniejszych inwestycji – mówił w piątek w Szczecinie premier Mateusz Morawiecki. Wymienił m.in. rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu.

“Szczecin ze Świnoujściem jest i staje się coraz bardziej takim hubem technologiczno-energetycznym Polski” – powiedział w piątek premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej w szczecińskim porcie.

Wskazał na rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu. “To będzie jedno z głównych miejsc dostaw gazu do Polski. Ale to początek drogi do ponownego uprzemysłowienia Szczecina, Świnoujścia, Zachodniego Pomorza” – powiedział szef rządu.

Premier podkreślił, że “wielkie inwestycje przemysłowe potrzebują bardzo sprawnej infrastruktury”.

“Ta sprawna infrastruktura wiąże się z możliwie dobrym systemem dróg, kolei. I my tutaj mamy już dzisiaj końcowy etap planu przygotowań do ogłoszenia przetargu w systemie “Projektuj i Buduj” dla zachodniej obwodnicy Szczecina” – powiedział.

Jak dodał, zachodnia obwodnica Szczecina to ponad 50-km odcinek z najdłuższym tunelem w Polsce. “5 km tunelem, to będzie wielka inwestycja, blisko pięć i pół miliarda złotych. Te środki będą zabezpieczone już w najbliższym programie, Krajowym Programie Budowy Dróg. To oznacza, że w najbliższych kilku tygodniach będziemy mogli rozpisać pierwszy przetarg, a w najbliższych dwudziestu, dwudziestu paru miesiącach ruszą prace budowlane” – mówił premier. Jak dodał, “to będzie ring wokół Szczecina”.

Wskazał też, że inwestycja Polimery Police to największa w ostatnich latach i jedna z największych w historii Polski inwestycja chemiczna.

“W Planie Odpowiedzialnego Rozwoju zidentyfikowaliśmy przemysł chemiczny jako jedną z naszych pięt achillesowych. Można to poznać po dużym deficycie w międzynarodowym handlu chemią, to ok. 8 mld euro deficytu” – powiedział premier Morawiecki.

Jego zdaniem inwestycja, realizowana przez Grupę Azoty wraz z koreańskim Hyundaiem, pomoże ograniczyć ten deficyt.

“Taka inwestycja jak ta, która realizuje Grupa Azoty wraz z Hyundaiem, inwestorem kapitałowym i jednym z wykonawców tej inwestycji, ta wielka inwestycja zredukuje deficyt w handlu chemią. To tutaj będzie biło chemiczne serce Polski. To tutaj szczecinianie, to tutaj mieszkańcy Pomorza Zachodniego będą mieli wysoko płatne miejsca pracy” – powiedział premier.

Zaznaczył też, że kończą się prace nad pogłębieniem toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina, zgodnie z harmonogramem ma to nastąpić do września. Wskazał, że jest to wielka inwestycja finansowana z budżetu państwa i dowód, jak poważnie rząd traktuje ponowne uprzemysłowienie i odbudowę przemysłu morskiego, stoczniowego i portowego w Szczecinie i Świnoujściu.

“Szczecin i Świnoujście to ogromna szansa na zbudowanie głębokowodnego portu kontenerowego. Do tego potrzebne jest pogłębienie do 17 m toru dopływu do Świnoujścia. Wszelkie prace zostały wykonane, jesteśmy gotowi na tę wielką inwestycję: pogłębienie do 17 m i poszerzenie do 500 m, żeby statki, kontenerowce mogły się mijać” – podkreślił szef rządu.

Dodał, że docelowa możliwość rozładowywania kontenerów w porcie Świnoujście i Szczecin przyniesie dodatkowe wpływy do budżetu. Zdaniem premiera przejęcie części handlu międzynarodowego, niemieckich, holenderskich portów będzie dalej postępowało. “Jesteśmy świadkami znakomitego powodzenia Gdańska, tutaj udowodnimy, że to jest także możliwe” – powiedział Morawiecki.

Oświadczył, że dalej jest potrzebne wyprowadzenie komunikacyjne do Polski centralnej. “Bardzo ważna droga S10 ze Szczecina, przez Stargard, Wałcz, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i do Warszawy, to znakomicie skróci drogę do centrum Polski dla mieszkańców i przedsiębiorców. To będzie bardzo ważna arteria, która stworzy dodatkowe perspektywy gospodarcze” – stwierdził.

Premier zaznaczył, że Polski Ład dla Zachodniego Pomorza to ponowne uprzemysłowienie tego regionu, a z drugiej strony tysiące mniejszych inwestycji. 

8 mld 300 mln zł od początku pomocy tarczy antycovidowej – to był projekt pana premiera Mateusza Morawieckiego – do przedsiębiorców na Pomorzu Zachodnim popłynęło. I to jest fakt. I choćby dzisiaj ci, którzy źle nam życzą stanęli na uszach i nogami zaklaskali, to temu nie zaprzeczycie” – powiedział Joachim Brudziński.

Premier Mateusz Morawiecki dodał, że to pieniądze, które “uratowały dziesiątki tysięcy miejsc pracy bezpośrednio, setki tysięcy miejsc pracy tutaj, na całym Pomorzu Zachodnim”. “Były one możliwe dzięki temu, że w skuteczny sposób uszczelniliśmy system podatkowy, bo to są pieniądze budżetu państwa polskiego” – powiedział premier.

Program budowy promów musi być kontynuowany, bo to jest wola naszych armatorów, którzy realizując ten program muszą odbudować swój potencjał- powiedział w piątek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podczas wizyty w Porcie Szczecin.

“Dzisiaj realizujemy ogromne inwestycje – w rozbudowę portów, to jest ok. 1,5 mld zł, które jest zaangażowane ze środków tylko i wyłącznie portowych. To jest 1,5 mld (…), które jest realizowane właśnie poprzez przebudowę całego układu torowego w tym zakresie i półtorej miliarda na (…) pogłębienie 12 i pół metra do Szczecina, tworząc (…) w Szczecinie możliwość rozwoju gospodarczego w oparciu o port, o przyjmowanie znacznie większych statków i w ten sposób zwiększenie możliwości przeładunkowych Szczecina” – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk podczas wspólnej konferencji z premierem Mateuszem Morawieckim.

Jak dodał, “mamy sytuację, w zasadzie na progu pandemii, że 17 i pół proc. wzrosły przeładunku w Szczecinie i Świnoujściu”.

Źródło PAP fot Radio Szczecin

Zobacz podobne

PKN Orlen rocznie inwestuje od 8 do 9 mld zł

Autor

ORP Orkan i ORP Grom w szkoleniu na morzu

AB

Budowa Baltic Pipe trwa. Tunele w Polsce i w Danii

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie