Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia

STS Fryderyk Chopin. 30 rocznica podniesienia bandery

Najważniejszym wydarzeniem w życiu każdego statku jest pierwsze podniesienie bandery. W przypadku żaglowca „Fryderyk Chopin ” miało to miejsce 29 lutego 1992 roku. Z uwagi na przestępczość kalendarza rocznicę tego wydarzenia możemy obchodzić co cztery lata.

Żaglowiec  STS Fryderyk Chopin powstał w latach 1990-1992 dzięki staraniom Krzysztofa Baranowskiego, założyciela Fundacji Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami. Przygotowaniem projektu zajęła się pracownia Zygmunta Chorenia, a stocznia „DORA” w Gdyni zaoferowała sponsorowanie budowy kadłuba.

W listopadzie 1990 roku Fryderyk Chopin został zwodowany. Na dalsze wyposażanie żaglowca Fundacja musiała wziąć kredyt bankowy. Budowa została zakończona na początku 1992 roku. 29 lutego kapitan Ziemowit Barański podniósł po raz pierwszy banderę na nowym żaglowcu.

Podczas  podniesienia bandery na rufie statku widniał Gdańsk, ale żeglował tak tylko przez pierwszy rok eksploatacji, potem zmienił port macierzysty na Szczecin. Ta historyczna chwila miała miejsce przy Wałach Chrobrego , usuwanięto z rufy żaglowca literhy składające się na „GDAŃSK”, na ich miejsce przyspawano „SZCZECIN”, i tak jest do dzisiaj.

STS Fryderyk Chopin to statek o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym – w swoim czasie – przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. Jego portem macierzystym jest Szczecin.

Jest to statek, który posiada oryginalne ożaglowanie typu bryg co pozwala mu osiągać duże prędkości. Obecnie jest trzecim największym żaglowcem tego typu na świecie oraz drugim największym, pływającym żaglowcem w Polsce. Ta szczególna konstrukcja zeszła z deski kreślarskiej znanego Polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia. Statek został oddany do eksploatacji w 1992 roku i już wtedy pokazał na co go stać; podczas wyścigu przez Atlantyk w regatach Columbus zajął trzecie miejsce. Od tego czasu wielokrotnie brał udział w różnych regatach współzawodnicząc z najszybszymi żaglowcami świata. W 2011r. podczas The Culture Tall Ships Regatta STS Fryderyk Chopin został nagrodzony dwukrotnie – za zajęcie trzeciego miejsca w swojej klasie oraz za najlepszą komunikację z komisją regatową.

STS „Fryderyk Chopin” jest  największym w świecie brygiem, i jedynym z sześcioma rejowymi żaglami na każdym z dwóch masztów, stąd też wysmukłą sylwetką – pod pełnymi żaglami – wyróżnia się wśród innych żaglowców.

źrodło fryderykchopin.pl, media / fot.wikipedia

Zobacz podobne

Śluza kanału przekopu Mierzei Wiślanej już po testach!

KM

43 lata temu w Stoczni Szczecińskiej zwodowano statek naukowo-badawczy „VITYAZ”

PL

Morze Czarne patrolują już tylko dwa rosyjskie okręty

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie