26 stycznia 1939 rozpoczęły się ostateczne próby odbiorcze najnowszego nabytku Marynarki Wojennej – nowoczesnego okrętu podwodnego ORP Orzeł, po zakończeniu których 2 lutego w basenie holenderskiej stoczni De Schelde we Vlissingen odbyło się oficjalne przekazanie okrętu i uroczyste podniesienie na nim polskiej bandery wojennej.
Dowódcą okrętu został kmdr ppor. Henryk Kłoczkowski. Oba zamówione w holenderskich stoczniach okręty podwodne – prototypowy Orzeł i bliźniaczy Sęp – zaliczały się do najnowocześniejszych ówcześnie jednostek tej klasy na świecie.
ORP Orzeł był okrętem wyjątkowym także z tego powodu, że jego budowa sfinansowana została w znaczącej części ze środków zgromadzonych w wyniku wieloletniej zbiórki społecznej.
Gdynia zobaczyła Orła 10 lutego 1939 roku – jego przyjście do kraju stanowiło kulminacyjny punkt obchodów rocznicy Zaślubin Polski z morzem. Patriotyczna manifestacja zgromadziła tego dnia w rejonie Nabrzeża Pomorskiego kilkadziesiąt tysięcy ludzi.
W historii polskiej Marynarki Wojennej ORP Orzeł jego losy, internowanie i ucieczka z Tallina, przedarcie się do Wielkiej Brytanii, walka u boku Royal Navy wreszcie niewyjaśniona do dzisiaj tajemnica zaginięcia przeszły do legendy. Wciąż trwają dociekania nad przebiegiem tragicznego, ostatniego patrolu. Organizowane są kolejne ekspedycje próbujące zlokalizować wrak polskiego okrętu.
Źródło, fot. https://muzeummw.pl