Polski Portal Morski
Aktualności Historia

29 kwietnia 1986 r. podniesiono banderę na ORP ORZEŁ

Ceremonia podniesienia biało-czerwonej odbyła się w Rydze, ówcześnie stolicy Łotewskiej SRR. Uroczysty chrzest okrętu i nadanie nazwy ORP „Orzeł” oraz numeru „291” odbyło się już w Gdyni 21 czerwca 1986.

Jest okrętem projektu 877E Warszawianka (NATO: Kilo) zbudowanym w stoczni Sudomech (Nowej Admiralicji) w Leningradzie (Sankt Petersburgu). Według pierwotnych planów zamierzano zakupić 4 jednostki tego typu, jednak katastrofalny stan finansów państwa sprawił, że „Orzeł” pozostał jedynakiem. Okręt wszedł w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. Był dziewiętnastym okrętem podwodnym w historii polskiej marynarki wojennej, trzecim noszącym nazwę „Orzeł”. Pierwszym dowódcą „Orła” po oficjalnym podniesieniu polskiej bandery był kmdr por. Marek Ćwiklak.

ORP „Orzeł” wyposażony jest w sześć wyrzutni torpedowych, dwie z nich przystosowane są do odpalania torped sterowanych przewodowo. Jest przeznaczony przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.

Maksymalny zapas paliwa wynoszący 172 tony, zapewnia okrętowi zasięg 6000 Mm w zanurzeniu z użyciem chrap przy prędkości 7 węzłów oraz 400 mil w pełnym zanurzeniu przy prędkości 3 węzłów. W celu wyciszenia „Orła”, jego maszynownia została umieszczona na podstawie izolacyjnej, a kadłub pokryto powłoką z tworzywa typu „skóra delfina”. W latach 1999-2000 okręt przeszedł modernizację układu łączności i wymiany danych, w celu dostosowania go do standardów NATO.

Charakterystyka: wyporność – na powierzchni 2460 ton, w zanurzeniu 3180 ton; długość – 72,6 m; zanurzenie maksymalne – 300 m; napęd – 2 generatory Diesla 1700 KM, silnik elektryczny 5500 KM; prędkość – na powierzchni 12 węzłów, w zanurzeniu 17 węzłów; uzbrojenie 18 torped (6 w wyrzutniach + 12 zapas), do 24 min.

Jest trzecim okrętem podwodnym w polskiej Marynarce Wojennej noszącym tę nazwę.

źródło/fot: MMW

Zobacz podobne

Polska Marynarka Wojenna podczas II wojny światowej. Dyskusja online

AB

Kolejny ciekawy przeładunek w polskim porcie

BS

Spółka CPK otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła CPK

Pio Su

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie